nieuws

Klantgerichtheidsdeskundige: ‘Nooit korting

Restaurant

Geef nooit korting’. Jos Burgers, auteur van boeken over klantgerichtheid en veelgevraagd spreker, was maandag 26 maart tijdens het Misset Terras2.0 Event in het Inspirium in Breda heel duidelijk in zijn boodschap. ‘Als u korting nodig heeft, dan bent u niet zo goed als u denkt dat u bent.

Klantgerichtheidsdeskundige: ‘Nooit korting

Het is een actuele discussie in de branche: het geven van korting of meedoen aan acties van het groeiende aantal aanbieders. De boodschap van gastgerichtheidsdeskundige Jos Burgers is helder: niet doen! ‘Een goede ondernemer heeft dat niet nodig’, zo vertelde hij zijn ongeveer 300 toehoorders tijdens de tweede editie van het Misset Terras2.0 Event in Breda.

‘Wie korting nodig heeft, is niet zo goed als hij of zij denkt’, aldus Burgers, die zelfs van mening is dat een onderscheidende ondernemer een jaarlijkse prijsstijging zou moeten kunnen doorvoeren. ‘Als u erin slaagt om van uw gasten fans te maken, dan komen ze terug, ook als de prijzen iets hoger zijn. Dan krijgt u het zo druk dat u de prijzen verhoogt om het minder druk te krijgen.’

De auteur van inmiddels tien boeken over klantgerichtheid is van mening dat kortingsacties geen nieuwe gasten oplevert. ‘Alleen die ene keer, daarna wachten ze op de volgende actie, van u of een collega. En uw huidige gasten blijven weg, omdat ze ook van die korting willen profiteren.’

Volgens Bongers is het tijdens de actieperiode weliswaar druk, maar wordt er weinig tot niets verdiend. ‘Wat heeft de ondernemer er dan aan? Als hij niets verdient, dan kan hij het ook maar beter rustig hebben.’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels