Trend: 100 euro all-in avond in jonge sterrestaurants

Trend: 100 euro all-in avond in jonge sterrestaurants

Restaurants in het topsegment werken in crisistijd vaker met een all-in arrangement. Zeker in de dagen tussen Kerst en oud en nieuw zorgde een vaste prijzenactie voor veel extra omzet. Het gaat om een zogeheten 100euroweek. Twitter fungeert daarbij als prima aanjager.

Dat blijkt uit een rondgang langs meerdere restaurants, actief in het hoge segment. De zogeheten ‘100euroweek’-acties, waarbij gasten voor honderd euro een volledig verzorgde culinaire avond hebben, slaan enorm aan.

Veel massa en weinig marge, dat is volgens Rik Jansma van sterrestaurant Basiliek in Harderwijk het effect van zijn actieweek, die van 27 tot en met 30 december liep. Basiliek bood in die week een zevengangenmenu aan voor honderd euro. Dat was inclusief een glas champagne vooraf, een wijnarrangement, water, koffie en friandises na afloop.

‘In vier dagen tijd had in 175 gasten in mijn zaak. Het was een doorstaand succes. Wel heb ik 20 procent marge moeten inleveren en was de fooi lager, maar de tent zat bomvol. Ik denk dat dit soort acties een trend is in de horeca’, aldus Jansma.

Twitter

Peter Gast van ’t Schulten Hues in Zutphen was in december 2010 een van de eerste die met een 100euroactie kwam. Sindsdien heeft het veel navolging gekregen. Gast: ‘In de laatste week van vorig jaar heeft het 124 couvert opgeleverd. We leveren 27 procent marge in, maar hebben een leuke jaarafsluiting met een volle zaak’.

Sterrestaurant De Saffraan in Amersfoort kreeg 156 gasten over de bootvloer tijdens de actieweek tussen kerst en Nieuwjaar. ‘Via Twitter en Facebook heb ik de actie onder de aandacht gebracht. Het resulteerde in leuk publiek. Ze twitteren weer over het bezoek, dus dat levert extra publiciteit op’, aldus Kars van Wechen, eigenaar van De Saffraan.

Van Wechen ziet dit soort all-in-acties als trend in het topsegment. ‘Helaas wel. Iedereen wil een boterham verdienen, dus dit soort acties zijn noodzakelijk. Tegen de zomer doen we waarschijnlijk weer zo’n actie. Ik vind het beter dan deelname aan bijvoorbeeld de Restaurant Week. Daar lever je nog veel meer marge in’.

Niven Kunz, nog zo’n jonge restauranthouder in het topsegment, heeft een variant op de oudejaarsacties. ‘Bij mij kunnen gasten de hele maand januari terecht voor een all-in avond. Het zorgt voor een beetje actie in de tent. Ik denk dat ik hierdoor zo’n twintig tot dertig extra gasten ontvang. Dat is mooi meegenomen’.