Bij de toename in 'trendy' pannenkoekenrestaurants zit het verschil met name in het interieur van het restaurant. Daarnaast serveert men ook pannenkoeken uit andere werelddelen en zullen deze restaurants voornamelijk in de grote steden worden geopend. Dit alles volgens het rapport 'Het pannenkoekenrestaurant in beeld' wat onlangs door adviesbureau Van Spronsen & Partners werd gepubliceerd. Naast het 'trendy' restaurant verwacht het bureau ook dat het to-go concept van Frankrijk naar Nederland zal komen. De pannenkoek leent zich goed als fast food product.
Tradioneel blijft groeien
De vraag binnen het traditionele segment zal tevens blijven groeien. Een belangrijke doelgroep voor deze restaurants is de seniorengroep. Door de toenemende vergrijzing zal de vraag vanuit deze groep gasten toenemen. Maar ook voor gezinnen met jonge kinderen en de recreatietoerist blijft het pannenkoekenrestaurant populair.
Marktcijfers sector
Volgens het Bedrijfschap Horeca en Catering kent Nederland nu 321 pannenkoekenrestaurants, een stijging van 8 procent over de afgelopen tien jaar. De meeste restaurants zitten in Gelderland (64), Noord-Holland (57) en Zuid-Holland (51). De komende vijf jaren zal de groei met circa 7 procent doorzetten tot een totaal van 350 restaurants. De gemiddelde omzet van een pannenkoekenrestaurant bedraagt 561.500 euro met een gemiddelde omzet per kracht (mensjaar) van 51.800 euro. De gemiddelde exploitatieduur bedraagt 10,8 jaar, een fractie boven het gemiddelde van een horecabedrijf in Nederland.
Branchevereniging positief
De branchevereniging van Erkende Pannenkoekenrestaurants (VEP) bevestigt de in het rapport beschreven trends. Voorzitter Imke Sonneveld: 'De ouderen van nu zijn actief en sportief. De vereniging geeft boekjes uit met uitjes en veel restaurants hebben een seniorenmenu.' Het rapport is gratis te downloaden via www.spronsen.com.
Meer nieuws over pannenkoekenrestaurants: