nieuws

Foto’s van Apic voorlopig niet op Instagram en Foodspotting

Restaurant

Apic gaat voorlopig geen werk maken om foto’s die worden gemaakt met de Apic Studio te laten verspreiden via Instagram en Foodspotting. Voorlopig is de focus gericht op Twitter, Facebook en Pinterest.

Foto’s van Apic voorlopig niet op Instagram en Foodspotting
Foto’s van Apic voorlopig niet op Instagram en Foodspotting

Dat laat Gert Jacobs, managing director van het Belgische Apic, weten op de Horecava. ‘Ons product staat volledig in dienst van de chef. Die geeft voorlopig de voorkeur aan de bekende kanalen Twitter en Facebook’, aldus Jacobs, die op de Horecava voor het Koksgilde gerechten fotografeert tijdens kookwedstrijden.

‘Foodspotting is heel Amerikaans en wordt in West-Europa nog maar mondjesmaat gebruikt. Instagram laat geen API’s toe, zodat we het niet kunnen aanbieden. Er zijn geen signalen dat Instagram deze API’s binnenkort vrij gaat geven. Er is wel een wordaround, door foto’s naar je iPhone te sturen en ze dan via Instagram te verpreiden’, aldus Jacobs.

De Apic Studio, die in het najaar van 2014 werd gelanceerd tijdens Chefs Revolution in Zwolle, kan volgens Jacobs rekenen op veel belangstelling. Diverse internationale topchefs zoals Joachim Wissler, Thomas Buhner en Rene Redzepi hebben een Api in de keuken staan. In ons land zijn Jonnie Boer en Ron Blaauw gebruikers van het apparaat.

Jacobs: ‘Het apparaat verkopen is een middel om een community te maken. Maar de chef staat centraal. We onderzoeken nu de mogelijkheid om de foto’s eventueel te laten raten. Maar als de chefs dat niet willen, gebeurt het niet. Chefs hebben er niet altijd baat bij dat alle foto’s worden voorzien van een rating’.

De Apic kost 1.499 euro, een abonnement 35 euro per maand. Hiervoor krijgen gebruikers opslagruimte voor foto’s, de mogelijkheid om receptenboeken te maken, kunnen ze recepten organiseren en menu’s bouwen, en beschikken ze over een wijnmodule. De Apic Studio werkt momenteel aan een tool om grote flessen wijn te scannen.