85 procent van de mensen wil vet, suiker, zout of E-nummers vermijden

85 procent van de mensen wil vet, suiker, zout of E-nummers vermijden

85 procent van de consumenten wil voedingsstoffen als vet, suiker, zout of E-nummers te vermijden. Maar gezonde ambities worden vaak niet gerealiseerd. Zo eten bijna 12 miljoen Nederlanders onvoldoende groente of fruit. Dit stelt het ING Economisch Bureau in de Themavisie Food 'Een gezonde toekomst.'

'Individueel inzicht in hoe voeding bijdraagt aan persoonlijke doelen en een gezond voedingspatroon ontbreekt vaak nog. Nieuwe toepassingen (apps) brengen daar verandering in', zo staat in de Themavisie.

Gezonder eten
De wil om gezonder te eten is bij veel Nederlanders aanwezig, maar het lukt vaak niet om het ook daadwerkelijk te doen. Leveranciers zullen in actie moeten komen. Dirk Mulder, ING Sectormanager Food: 'Consumenten kijken op een andere manier aan tegen kopen en koken en zijn op zoek naar de bevestiging dat ze de goede keuzes maken'. Bedrijven kunnen hierop inspelen, bijvoorbeeld door de bestaande onvrede over de geloofwaardigheid van etiketten weg te nemen. Zo vertrouwt ruim 10% van de respondenten op de ING Vraag van Vandaag de informatie op etiketten nooit en vindt ruim een kwart van de consumenten de informatie op voedingsetiketten onvoldoende.

Hulp van technologie
Mobiel internet, sociale media en health tools maken consumenten ‘slimmer’ en de kennis over voeding beter vind-, deel- en meetbaar. De gezondheidstrend is van invloed op bedrijven in de gehele foodketen; van agrarische sector en industrie tot handel en horeca. Wil men de consument de juiste tools in handen geven dan is het noodzakelijk om de raakvlakken tussen de food-, zorg- en tech-sector te benutten. Samen kunnen zij kansrijke toepassingen ontwikkelen die consumenten in staat stellen makkelijker gezonde keuzes te maken.