Restaurant Oud-Beijerland helpt om 'privacy' geen bellende gasten

Restaurant Oud-Beijerland helpt om 'privacy' geen bellende gasten

'In verband met uw privacy bedienen wij u niet tijdens uw telefoongesprek', dat bordje prijkt sinds een paar dagen op de gebaksvitrine in restaurant Heeren van Beijerland in Oud-Beijerland. Eigenaar Jan van der Hee zegt er een statement mee te willen maken. Eentje met een knipoog.

'Het is grappig bedoeld', aldus de eigenaar. Wel is het een grote ergernis voor hem. 'Vraag je aan twee gasten wie van de twee de uitsmijter had besteld, krijg je geen antwoord omdat beiden zitten te bellen. Eten en gezelligheid gaan toch voor? Niet die telefoon.' Van der Hee wil zijn gasten er op wijzen dat het gek is dat 'iedereen' zit te bellen in een horecagelegenheid. 'We weigeren niet om iemand te bedienen, maar op het moment dat iemand aan de telefoon zit, doen we wel een stapje terug en zeggen we dat we later terugkomen. We gaan niet zeggen dat bellen niet mag, dan is het belerend.'

Reacties

Van der Hee deelde zijn statement op Facebook. 'Er kwamen zoveel reacties op. 99 van de 100 zijn positief. Iedereen stoort zich er namelijk aan.' Hij zegt er geen moeite mee te hebben dat gasten af en toe hun telefoon pakken. 'Als ik ergens alleen aan tafel zit, ben ik ook snel geneigd om dat ding te pakken. Je hebt gewoon een encyclopedie in je zak. Maar, zeker in de horeca moet gezelligheid voor gaan.'

Gastvrij

Volgens de ondernemer wordt zijn bordje niet als onvriendelijk ervaren. 'Bij binnenkomst zeggen gasten lachend dat ze hun telefoon wel even wegleggen. We zijn hartstikke dienstverlenend, helpen duizenden mensen per jaar. We zijn gastvrij als het kan, maar ik kan iemand niet helpen als ik diegene zijn aandacht niet krijg.' Van der Hee vindt het dan ook onbeleefd dat gasten bellen als ze worden bediend. 'Dat is net zo als iemand die fluit naar een medewerker in een horecazaak, omdat die willen worden geholpen. 'Dan vraag ik altijd: Zoekt u misschien uw hond? We zijn geen slaafjes, er is een grens.'