88%  vindt commissie van bestelsites te hoog

88%  vindt commissie van bestelsites te hoog

88 procent van de bezorghoreca vindt de commissies die gehanteerd worden door sites als JustEat en Thuisbezorgd te hoog. 60 procent erkent de positieve werking van de bezorgsites: ze zorgen voor meer klanten en voor meer bestellingen. Naast de hoge kosten geldt het idee dat de klanten niet meer van het restaurant zijn als ze via de sites bestellen ook als nadeel.

Dit blijkt uit onderzoek van nieuwkomer Hungry.nl. Uit dit onderzoek onder bezorgrestaurants in Amsterdam en omgeving blijkt tevens dat 90 procent van de bezorgzaken samenwerkt met grote bestelwebsites.. Maar 10 procent werkt geheel zelfstandig. De totale markt voor online eten bestellen wordt voor 2015 geschat op 680 miljoen euro.

Hungry.nl is deze week live gegaan in Nederland. De site werkt met een commissie van 7 procent. Sander Brackel, managing director Hungry Nederland: ‘Bezorgrestaurants zijn klaar voor een nieuwe aanpak; geen commissies van 11 procent of meer, geen inschrijfkosten, maar wel incentives voor de ondernemer en zijn klanten.’

De oprichters van Hungry.nl zijn Jesper Buch en Morten Larsen . Zij waren meer dan tien jaar betrokken bij Just-eat.com en zijn in 2013 Hungry Group gestart. Nederland is voor Hungry.nl het derde land in korte tijd.

Brackel vervolgt: ‘Uit ons onderzoek blijkt dat ondernemers zeker de toegevoegde waarde zien van bestelsites maar dat ze allemaal ontevreden zijn over de te hoge commissie. Daar spelen wij op in.’

Luxere maaltijden
Vorige week kondigde Thuisbezorgd.nl een nieuwe stap aan in het bezorgen. De site is gestart met een proef waarbij het platform samenwerkt met luxe restaurants voor het bezorgen van kwaliteitsmaaltijden.