KHN: Merendeel horecaondernemers gechanteerd door gast

KHN: Merendeel horecaondernemers gechanteerd door gast

Ruim 60 procent van de bijna 800 horecaondernemers die reageerde op de poll van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) geeft aan wel eens gechanteerd te zijn door gasten die dreigden met een slechte online recensie.

KHN is verontrust over deze uitslag en gaat met de reviewsites als Iens, Zoover en eet.nu om tafel. 'Een betrouwbare beoordelingssite is voor gasten én horecaondernemers essentieel', schrijft KHN op haar website. Dit omdat de reviewsites per dag worden bezocht door duizenden (potentiële) gasten.

KHN

KHN wil dat het gasten die dreigen met negatieve reviews, onmogelijk wordt gemaakt om reviews te plaatsen en dat horecaondernemers de mogelijkheid krijgen om te reageren op recensies. Wanneer zij aannemelijk kunnen maken dat de geplaatste review onterecht is, moet het mogelijk zijn om die recensie te verwijderen, zo meent KHN.  De branchevereniging wil zich er ook voor inzetten dat reviews niet anoniem zijn. Daarnaast wil KHN dat recensies die ouder zijn dan bijvoorbeeld twaalf maanden, verwijderd kunnen worden. Ook in Europees verband (HOTREC) maakt KHN zich sterk om tot goede afspraken te komen op dit punt.

Advies

KHN adviseert horecaondernemers onder meer om niet in te gaan op chantage, respectvol te blijven en maatregelen te beschrijven die naar aanleiding van een klacht worden genomen.