KHN: zorg over veranderingen Iens

KHN: zorg over veranderingen Iens

Misset Horeca meldde op 27 juli de voorgenomen contractwijziging van Iens wat leidde tot heftige reacties bij restaurateurs. 'Als de geluiden kloppen, wordt Iens meer een reserveringssite. Niet betalen is minder zichtbaar in de lijst', reageert Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Het hebben van een SeatMe-account schijnt leidend te worden bij de ranking. Restaurateurs die geen abonnement nemen op reserveringssysteem SeatMe worden verplaatst naar de onderste regionen van de ranking.

Gezien de stevige marktpositie van Iens in Nederland voor gastrecensies, is dit geen goede ontwikkeling voor restaurateurs, zo stelt KHN. De veranderingen bij Iens hangen samen met de overname van Iens door TripAdvisor.

Eind augustus nieuwe website

KHN ging in gesprek met Iens voor een toelichting. Met de overname verandert nu ook het productaanbod van Iens: ondernemers kunnen twee betaalde pakketten afnemen, inclusief de reserveringsmodule SeatMe. De standaardpresentatie (met foto, menukaart en contactgegevens) wordt gratis voor iedereen, volgens Iens. Eind augustus zal de vernieuwde IENS-website worden gepresenteerd.

Macht boekingssites

De grote macht van de boekingssites is al langer bekend binnen de hotelbranche. 'Ook de online travel agents hebben veel macht als distributiekanaal binnen onze sector. Vandaar de gevoeligheid. Juist een reviewsite zoals Iens heeft in Nederland een groot marktaandeel waar het gaat om restaurantoriëntatie van gasten', zegt KHN voorzitter Willemsen. 'Als hieraan een commerciële reserveringsmodule wordt gekoppeld (zoals SeatMe) dan kan een ondernemer eigenlijk niet anders dan hieraan meedoen. Anders loopt hij de kans omzet mis te lopen omdat hij volgens de site geen beschikbaarheid toont.' Echter ook de consument wordt bij dit soort ontwikkelingen geraakt, zo stelt de voorzitter. 'Want goede restaurants die niet meedoen, zie je niet meer, of minder goed. Recensies verliezen zo ook aan kracht. Een slechte zaak. De restaurateur mag niet afhankelijk worden van de marktmacht van de bezorg- en reseveringssites.'

Reactie Iens

Volgens Iens verandert er in de praktijk niet zoveel aan de manier waarop zoekresultaten worden getoond. Op de nieuwe website wordt het mogelijk voor alle restaurants om een foto, menu en telefoonnummer toe te voegen aan het profiel, daarmee zal dit niet langer een betaalde dienst zijn. Hiermee willen zij hun functie als restaurantgids verder verbeteren. Het product ‘premium listing’ komt daarmee te vervallen. Volgens Iens maken circa 500 restaurants momenteel gebruik van premium listing.

Standaardsortering

Volgens IENS zal een consument wanneer hij op iens.nl een restaurant zoekt, nog steeds alle restaurants getoond krijgen die aan de criteria voldoen (boekbaar en niet online boekbaar). Maar wel is het zo dat bij de nieuwe website de standaardsortering restaurants die online te reserveren zijn (onafhankelijk van beschikbaarheid) eerst getoond worden (gesorteerd op cijfer), gevolgd door alle overige restaurants in de betreffende categorie. 'Die standaardsortering is nu juist waar de zorg van KHN zit.'

Bekijk hieronder de volledige uitleg van IENS.

IENS-achtergrondinformatie-wijzigingen.pdf.pdf

Download