Bezoek aan restaurants in de lift

Bezoek aan restaurants in de lift

De stemming onder consumenten is weer positief. Het consumentenvertrouwen komt in april uit op 1, van min 4 in maart, zo meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) woensdag. Vooral het oordeel over het economisch klimaat verbetert sterk. Ook neemt de koopbereid iets toe. Een bezoek aan restaurants zit in de lift.

Met 1 ligt het consumentenvertrouwen in april ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (min 8). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit op 27. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 met min 44.

De koopbereidheid neemt nu iets toe. Consumenten vinden 'de tijd gunstiger' voor het doen van grote aankopen, aldus het CBS. Het statistiekbureau maakte woensdag ook cijfers over de consumentenuitgaven in februari bekend. Daaruit bleek dat er in de tweede maand van 2016 0,1 procent meer werd uitgegeven dan in februari 2015. Dat is de laagste stijging na oktober 2014. Er werden minder goederen gekocht, maar wel meer diensten gebruikt.

Er werd bijna 2 procent minder uitgegeven aan duurzame goederen. Wel werd er opnieuw meer besteed aan woninginrichting. Diensten als woningverhuur, reizen met de bus of trein en een bezoek aan een restaurant of kapper, zaten in de lift. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.