nieuws

‘Impact kleurgebruik in restaurants onderschat’

Restaurant 346

Van de talrijke elementen die een restaurantbeleving beïnvloeden, wordt de impact van kleurgebruik in het interieur van de eetruimte nog wel eens onderschat. Dat blijkt uit onderzoek van Tork -onderdeel van SCA- naar het effect van kleurgebruik in horecagelegenheden.

‘Impact kleurgebruik in restaurants onderschat’

Om na te gaan hoe bezoekers op verschillende kleuren reageren, werd een technologie gebruikt die hersengolven analyseert, met als doel over de juiste tafelaankleding en sfeer te kunnen adviseren. Uit dat experiment blijkt dat kleuren de mogelijkheid hebben om verschillende terugkerende psychologische patronen in gedrag en emoties te veroorzaken, op basis waarvan diverse kleurprofielen voor in de horeca konden worden geïdentificeerd.

Kleurexperiment
Om na te gaan hoe kleuren in staat zijn een restaurantbeleving te beïnvloeden, zette Tork een experiment op met gebruik van de nieuwste technologie. Deelnemers werden voorzien van headsets die in staat zijn hersengolven te registreren. De deelnemers werden vervolgens in acht verschillende ruimtes geplaatst, die allemaal van een verschillende kleur waren voorzien. Elke setting was uitgerust met decoratie in dezelfde kleurtinten als de ruimte zelf: van muren en vloer tot meubels en tafelaankleding. Tijdens ieder experiment werd aan de deelnemers gevraagd om een drankje en een macaron te nuttigen – telkens in dezelfde kleur als de omgeving. Voor elke setting werd de hersenactiviteit en hartslag geregistreerd en werd een vragenlijst ingevuld om de reacties van de proefpersonen te verzamelen.

Kleur beïnvloedt ruimteperceptie
De analyse toont aan dat de verschillende kleuren duidelijke, terugkerende psychische patronen veroorzaken, wat betreft stemming en emoties. Daarnaast blijkt dat de diverse kleuren een cognitieve link tot stand brengen met verschillende soorten maaltijden en restaurantbelevingen: van een romantische date tot een formele zakenlunch. Op basis van alle data en bevindingen konden aan de hand van de diverse horecasettings specifieke kleurprofielen worden geïdentificeerd.

Uitkomsten
Groen heeft een herstellend en verkwikkend effect en is een kleur die goed zou passen bij de lunch of tijdens een koffiepauze met mensen die je goed kent. Zwart wordt geassocieerd met een verfijnd diner of een avondje uit. Het is minder geschikt voor zakelijke settings. Verder toont het onderzoek aan dat bruin een gepaste kleur is voor traditionele horecazaken. Bovendien is het een neutrale kleur die gemakkelijk combineert met andere kleuren. Ook voor de kleurprofielen voor oranje, geel, rood, blauw en wit zijn de resultaten in kaart gebracht.

Advies
‘Kleuren maken het leven rijker en dat geldt ook voor je restaurantinterieur. Hoe zit het bijvoorbeeld met de kleur van je tafelaankleding?’, zegt Renée Remijnse, marketing manager bij Tork. ‘Als producent van producten voor tafelaankleding willen we nagaan hoe onze kleuren kunnen bijdragen aan de restaurantbeleving van de gasten, die onze producten gebruiken. Dit stelt ons in staat een beter advies te geven aan horecaondernemingen. Denk bijvoorbeeld aan de optie om voor de lunch andere kleuren te gebruiken op tafel dan ’s avonds. Door slim met kleur te werken kun je vaak meer bereiken dan het gebruik van ingewikkelde en tijdrovende vouwwijzen.’

 

Over het experiment
De studie werd uitgevoerd door onderzoeksbureau United Minds in opdracht van Tork, met als doel de impact van kleur op de restaurantbeleving te meten. Het experiment werd uitgevoerd in ‘The Color Factory’ in Stockholm, Zweden op 2 december 2015.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels