nieuws

Moederbedrijf Thuisbezorgd.nl bezorgt meer maaltijden

Restaurant 899

Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, heeft in het derde kwartaal 40 procent meer bestellingen bezorgd dan in dezelfde periode een jaar eerder. In totaal gaat het om 17 miljoen maaltijden. Concrete financiële resultaten gaf de maaltijdbezorger dinsdag niet in een tussentijds handelsbericht.

Moederbedrijf Thuisbezorgd.nl bezorgt meer maaltijden

In Nederland groeide Takeaway – het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl – met 34 procent naar ruim 7 miljoen bezorgde maaltijden. In Duitsland was de groei 39 procent, goed voor 5,8 miljoen afgeleverde maaltijden. Takeaway is verder nog actief in België, Oostenrijk, Polen, Zwitserland, Frankrijk, Luxemburg en Portugal.

Takeaway kondigde verder aan vanaf 1 januari zijn commissie te verhogen. Die is naar eigen zeggen momenteel laag in verhouding tot de concurrentie. De hogere tarieven zorgen voor een verbetering van de omzet met 5 procent vanaf 2018, verwacht het bedrijf.

Twijfel over bezorging

De markt voor bezorgmaaltijden is enorm, getuige de explosieve groei van Thuisbezorgd.nl, UberEats en Deliveroo. Toch twijfelen veel restaurants nog over bezorgen. Ondernemers vinden maaltijdbezorging te duur, kunnen de kwaliteit niet garanderen of missen landelijke dekking. Dat blijkt uit een eerdere enquête van Misset Horeca. Ondernemers die wel instappen, realiseren omzetstijgingen tot 30 procent.

Markt voor maaltijdbezorging is booming

Iedereen eet drie keer per dag een maaltijd. Hoe geweldig zou het zijn als restaurants die mensen hun eten gaan brengen? Zodat ze niet naar de supermarkt hoeven of zelf in de keuken moeten staan knoeien. Met een druk op de smart-phone hebben ze binnen een half uur een maaltijd naar keuze op hun bord.

maaltijdbezorgingHet lijkt de toekomst van restaurants. Kijk naar China. De Chinese markt voor online food bedraagt inmiddels €15 miljard, en volgens het Chinese onderzoeksbureau iResearch groeit de markt met 82 procent per jaar. Van alle Chinezen bestelt 40 procent zijn eten wel eens online, en Chinezen schromen zelfs niet om één appel thuis te laten bezorgen. Uit een enquête van Misset Horeca onder enkele honderden restaurants en snackbars blijkt dat in ons land maaltijdbezorging nog lang niet zover is. De restaurateurs die de enquête van Misset Horeca invulden, melden dat ze het al druk genoeg hebben. Ook vrezen ze dat de bezorgmaaltijd onderweg aan kwaliteit inboet. Verder speelt de prijs van de bezorgdienst een rol.

Download gratis het artikel over maaltijdbezorging

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels