Toekomst van gastronomie in 10 punten

Toekomst van gastronomie in 10 punten
Foto: Tony Perez

Wijnimporteur Jacobus Boelen Kijkt met oog op het 300-jarig bestaan in 2033 vooruit naar de gastronomie van de toekomst. Met een intieme bijeenkomst in het Amersfoortse Mariënhof namen professionals uit het vak deel aan een lezing door Niño Jacobs (Performance Solutions), gevolgd door een debat met interessante stellingen gericht op de gastronomie anno 2033.

Het panel bestond uit Edger Groeneveld, restaurant ‘t Nonnetje**, Ron Andes van de Koninklijke SlijtersUnie, Puck Wilbers van HTC Advies en Jeroen van den Brink van Dining City. Onder leiding van Filemon Wesselink (journalist en wijnliefhebber) deelden zij hun visie op de toekomst, ontstonden er hevige discussies en speelden emoties en passie voor het vak een belangrijke rol. Een verwachte toename van kennis, digitalisering en oriëntatie bij consumenten zal gaan bijdragen aan veranderingen in het wijnaanbod.

Eric Welles, Algemeen Directeur van Oud Reuchlin & Boelen: 'Het is altijd spannend om te spreken over wat de toekomst ons gaat brengen. Er is geen goed of fout, er is geen absolute waarheid. Belangrijk is wel dat je de toekomst eerder ziet dan een ander. Dat zorgt immers voor meerwaarde en dus voor goed ondernemerschap. Dit was voor ons de reden om deze dag te organiseren.' De bijeenkomst in Amersfoort was na het event 'Klassieke Meesters' in 2015 de tweede in een reeks waarbij de importeur zich richt op de toekomst in de wijnbranche. Het programma werd afgesloten onder het genot van een walking lunch, bereid door sterrenchef Wilco van den Baar, met bijpassende wijnen uit het Jacobus Boelen assortiment.

Gastronomie in de toekomst in 10 punten

1. Beleving. Beleving gaat ook in de toekomst het verschil maken. Men moet verrast worden, er dient een wow-effect gecreëerd te worden om een gast terug te laten keren.
2. Concepten. Het grootste succes blijft de horecaondernemer behalen, wanneer hij bij het ontwikkelen van een horecaconcept eerst en voornamelijk uitgaat van de 'why': waarom wil ik dit doen en wat is mijn doel richting gasten?
3. Kennis. De wijnkennis van gasten blijft groeien. Men weet steeds beter wat men lekker vindt, wat ertoe leidt dat wijnen beter op de persoon afgestemd kunnen worden.
4. Advies. Door de groeiende kennis van de gast, krijgt de sommelier in de toekomst meer een persoonlijk en adviserend karakter. Hij wordt een soort sparringpartner voor de gast.
5. Persoonlijk. Restaurateurs zullen zich moeten aanpassen aan de steeds beter ingelichte consument en hierop inspelen met een goed persoonlijk advies.
6. Balans. De lijn tussenwerk en privé vervaagt, wat ertoe leidt dat men steeds meer buiten de deur eet, waar en wanneer men wil. Hierdoor zullen er meer horecagelegenheden ontstaan, inspelend op de behoefte van de gast: snel, gezond, met producten van goede kwaliteit.
7. Reserveren. Online reserveringssystemen zijn voor de consument onmisbaar geworden. Hoewel deze reserveringssystemen het de ondernemer vaker lastiger dan gemakkelijker maken (het kost immers tijd), zal het aantal restaurants met een online reserveringssysteem toch blijven toenemen om aan de wensen van de gast te voldoen.
8. Vindbaarheid. Het blijft belangrijk om in online zichtbaarheid te investeren. Dit verbetert je vindbaarheid.
9. Reviews. Omdat online recensies onbetrouwbaarder worden, zal mond-op-mond reclame in de toekomst een doorslaggevende factor zijn bij de keuze voor een restaurant. Daarnaast spelen reviews van online influencers voor de consument een steeds grotere rol in het maken van de keuze.
10. Lifestyle. De verwachting is dat er in de toekomst, zoals dat ook bij de bieren is gebeurd, meer alcoholvrije wijnen van goede kwaliteit op de markt zullen komen, zodat gasten ook een goed non-alcoholisch alternatief geboden kan worden.