nieuws

Nieuwe eet-app The Piq van voormalig chef Vincent Banning

Restaurant 2009

The Piq is een nieuwe app waarmee gasten foto’s kunnen delen van hun favoriete gerechten in restaurants. Chefs kunnen op hun beurt hun borden delen met gasten. The Piq is een initiatief van voormalig chef-kok Vincent Banning. Gasten kunnen ook reserveren via The Piq.

Nieuwe eet-app The Piq van voormalig chef Vincent Banning

Vincent Banning was 7 jaar chef van The Hunting Lodge in Roosendaal en had 11 jaar zijn eigen cateringbedrijf: Chef at Home. The Piq is zijn nieuwste onderneming. Als gasten reserveren via The Piq moeten restaurants hiervoor betalen. Bij een gratis account van de chef is dat bedrag twee euro per couvert. Bij een abonnement (vanaf 39,50 per maand) zijn de kosten 0,50 euro per couvert.

Volgens de ontwikkelaars van The Piq verbindt de app chef-koks met eetliefhebbers en eetliefhebbers met elkaar. ‘Door foto’s in de app te zetten wordt met elkaar gedeeld wat er waar te eten is en worden vrienden en voorbijgangers lekker gemaakt met hoe een gerecht smaakt en eruitziet.’

The PIQ maakt de restaurantbeleving hot doordat foodies en chefs foto’s en een waardering van de gerechten kunnen delen met volgers. Met The Piq kunnen ook reserveringen worden gedaan. De app is geschikt voor Android en iPhone en is sinds 2 april 2018 te downloaden.

Vincent Banning

The Piq is een initiatief van voormalig chef-kok Vincent Banning: ‘#Food is op dit moment één van de meest gebruikte hashtags. Het fotograferen en delen van de maaltijd is hot en een nationale sport geworden, en daar spelen we op in,’ vertelt Banning.

‘Ruim 90% van de Nederlanders heeft een mobiele telefoon en slechts 20% van de restaurants maakt actief gebruik van social media! Dat vind ik echt een gemiste kans want in de meeste gevallen is mond-tot-mond reclame de reden waarom iemand naar een bepaald restaurant gaat en die mond-tot-mond reclame vindt tegenwoordig voornamelijk mobiel plaats. Die lacune vult The Piq in.’

Mond-tot-mond reclame

Banning: ‘We maken allemaal graag foto’s van gerechten en we delen graag waar we zijn en wat we doen. En laten we eerlijk zijn: je krijgt ook trek als je een lekker gerecht op de foto ziet. Voor chef-koks is de presentatie van een gerecht steeds belangrijker, daar wordt veel aandacht aan besteed. Door een foto te delen in The Piq, kunnen de gebruikers zelf zien wat er op de kaart staat, zien waar hun vrienden lekker eten en zien wat hun lievelingsrestaurant of chef-kok op de menukaart heeft staan. Wij willen de beleving van de chef-koks en het restaurant naar buiten brengen en de mogelijkheid bieden om die beleving te delen. De interactie die dan ontstaat stimuleert enorm en dat draagt weer bij aan het presenteren en delen van nog mooiere creaties.’

Reserveren via The Piq

‘Het aantal horecagelegenheden is vorig jaar fors gestegen. Zichtbaarheid voor restaurants is belangrijk voor het aantal bezette couverts en met onze app draagt een deelnemend restaurant of chef-kok daaraan bij. Met de app kan ook een reservering worden gedaan. Aangesloten restaurants betalen een klein bedrag per couvert via The Piq.

‘Daarvoor krijgt het restaurant goede zichtbaarheid in de doelgroep. Hoe actiever de chef-kok, hoe meer resultaat. Omdat we weten dat chef-koks weinig tijd overhouden voor sociale activiteiten zoals foto’s plaatsen, helpen we ze met The Piq met tips om ze gemakkelijk en snel een foto te laten plaatsen. Met een minuutje per dag zijn ze zichtbaar in hun doelgroep.’

Reageer op dit artikel