One Planet Plate stimuleert chefs om duurzaam te koken

One Planet Plate stimuleert chefs om duurzaam te koken

Met de campagne One Planet Plate wil de Britse Sustainable Restaurant Association chefs aansporen om een duurzaam gerecht op de menukaart te plaatsen. Gasten worden zich daardoor meer bewust van de impact van hun voedingspatroon op de planeet.

De Sustainable Restaurant Association (SRA) is een Britse organisatie die zich wereldwijd inzet voor meer duurzaamheid in de culinaire sector. Met de nieuwe campagne One Planet Plate wil de SRA chefs overal ter wereld aansporen om een smakelijk maar duurzaam gerecht aan de menukaart toe te voegen. Zo hoopt de organisatie meer bewustzijn te creëren rondom de impact van voeding op de planeet.

De campagne wordt officieel gelanceerd op 24 maart, maar krijgt nu al steun van grote namen, zoals topkok Yotam Ottolenghi.

Leestip: Reportage Koppert Cres: Piepkleine plantjes met grootse smaken

Vooral jonge generatie vindt duurzaamheid belangrijk

De interesse van het publiek voor duurzaam eten raakt in een stroomversnelling nu chefs meer experimenteren met vegetarische gerechten. Bovendien ontwikkelen wetenschappers meer en betere alternatieven voor vlees. Met name de jonge, aankomende generatie staat stil bij de impact van voedselproductie op de planeet en het ethische aspect van vleesconsumptie. ‘Als restaurants meegaan met die trend, is het voor hen een manier om een nieuwe generatie consumenten aan hen te binden’, aldus de SRA.

Recept Vis & Seizoen: Mosselen naturel

Chefs moeten aan één voorwaarde voldoen

Chefs die een One Planet Plate op het menu plaatsen, dienen aan minstens één van de grote uitdagingen voor het voedselsysteem te voldoen:
- gebruikmaken van lokale en seizoensgebonden producten;
- overwegend vegetarisch zijn;
- gebruikmaken van kleinere porties vlees dat werd gekweekt volgens hoge ethische normen;
- duurzame vis serveren waarvan de afkomst traceerbaar is;
- in een oplossing voorzien voor eventuele voedseloverschotten;
- het gebruik van natuurlijke hulpbronnen zo laag mogelijk houden van de boerderij tot op het bord.

Lees ook: 'Millenials kiezen vaker voor milieuvriendelijke hotels: groene hotels ter inspiratie'

Campagne start tegelijk met WWF’s Earth Hour

De lancering van de One Planet Plate campagne op 24 maart valt samen met WWF’s Earth Hour, waarbij gezinnen en bedrijven worden opgeroepen om de verlichting en elektrische apparatuur die dag gedurende een uur te doven.

De Groene Zaak - Vuurtoreneiland: Duurzaam dineren in het groen