Lancering duurzaam menu met lage CO2-uitstoot voor Amsterdamse horeca

Lancering duurzaam menu met lage CO2-uitstoot voor Amsterdamse horeca

Dutch Cuisine en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) streven ernaar dat er bij zoveel mogelijk restaurants een duurzaam menu op de menukaart staat. Daarom bieden zij maandag 7 januari alle restaurants in Amsterdam een zogenaamd Dutch Cuisine Impact Menu aan.

Dit menu zorgt voor een lage CO2-uitstoot en is daarmee beter voor het milieu. Het menu is samengesteld door Dutch Cuisine ambassadeur Albert Kooy en wordt voor het eerst bereid door Peter Scholte van The Green House in Utrecht. Het menu is klimaatvriendelijk en de impact ervan op het milieu is doorgerekend door GiantLeaps. Op de vakbeurs Horecava wordt het menu door Agnes Holtjer van KHN en Ferdie Olde Bijvank van Dutch Cuisine aangeboden aan Alexander Brouwer, Executive Chef van QO Hotel Amsterdam.

Dutch Cuisine stelt in 2019 elk seizoen een nieuw impact menu beschikbaar aan de Nederlandse horeca. Te beginnen hier in Amsterdam met het wintermenu. Alle Dutch Cuisine Impact Menu's samen vormen de campagne ‘Samen hebben we impact’ die maandag 7 januari 2019 op Horecava in de RAI in Amsterdam van start gaat.

KHN: 'Met het Impact Menu stimuleren we restaurants om minder vlees en meer groenten te serveren. En daarmee actief aandacht te geven aan een duurzamere menukaart. Het impact menu is bedoeld ter inspiratie: koks kunnen hier delen uit gebruiken en voor hun eigen restaurant aanpassen. Zodat het past bij de gasten die zij ontvangen.'

Over Dutch Cuisine

De vijf principes waarop de Dutch Cuisine of Nieuwe Nederlandse keuken is gestoeld, zijn cultuur, gezond, natuur, kwaliteit en waarde.

Eetcultuur
Cultuur is het eerste principe en slaat op de Nederlandse eetcultuur. Oude gerechten kunnen de basis zijn, in combinatie met nieuwe technieken. Streef naar 80 procent Nederlandse producten en 20 procent uit het buitenland.

Gezond
Gezond voor mens en dier. Het advies: streef naar 80 procent groenten en 20 procent vlees/vis.

Geen gif
Natuur, het derde principe, slaat op natuurlijk eten zonder kunstmatige toevoegingen.

Eerlijke keuken
Vierde principe is kwaliteit. ‘Haal de producten zo dicht mogelijk bij huis vandaan en weet wat de herkomst is.’ Kies voor kwaliteit en kies bewust.

Waarde
Tot slot is waarde een pijler voor Dutch Cuisine. ‘Als we de beste dieren, groenten en vis eten, krijgen we lekker eten en een eerlijke keuken.’


Duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen in de horeca wordt steeds belangrijker. Er zijn talloze manieren om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Lees hier alles over duurzaamheid: tips over hoe je kosten kunt besparen, welke stappen je kan nemen, hoe je het gedrag van gasten en je medewerkers kan veranderen, trends, en welke initiatieven al zijn genomen.