'De waterleidingen zijn gesprongen waardoor de keuken ernstige waterschade heeft opgelopen. Ook komt het regelmatig voor dat de stroom in het pand uitvalt, wegens elektronische problemen', zo zegt de topkok die deze zomer het restaurant overnam, tegenover 1Limburg. 'Uit vier deskundige rapporten komt hetzelfde naar voren', zo stelt hij. 'Dat de lekkage die er op dit moment is, er al langdurig aanwezig is. En dat dit voor de overnamedatum al duidelijk was.' Volgens de nieuwe eigenaar van Beluga zijn er flinke kosten mee gemoeid. Meer dan een paar ton, zo blijkt uit een grove schatting. 'Maar dan heb ik het nog niet over de inkomsten die we mislopen bij de sluiting. Tien weken moet de zaak dicht', vertelt Tielman aan Misset Horeca. 'Zoals het er nu uitziet moet alles uit het bedrijf.' Hij meldt dat haast bij de klus is geboden. 'Volgens de bouwkundig patholoog die wij hebben ingeschakeld, moet dit binnen een jaar worden aangepakt.' Er zouden uponor leidingen zijn gebruikt, welke niet gebruikt mogen worden als een warm water circulatieleiding. 'Dat was bekend. De stukken die wij hierover gevonden hebben gaan terug tot 2013.'
Een bouwtechnische keuring liet Tielman niet uitvoeren bij de koop. 'Hij zou het in uitmuntende staat achterlaten zo staat in de koopovereenkomst. Daar vertrouwde ik op. Ik heb 5,5 jaar met hem gewerkt, dan vertrouw je iemand.'
Eis schadevergoeding
Tielman vertelt tevens dat hij als schadevergoeding een bedrag eist van tussen de zes en acht ton. Hij betreurt het dat het zover heeft moeten komen. 'Dit betreft een zakelijk conflict, maar als we hier uit komen dan kan ik hem hierna altijd nog de hand schudden. Als kok en chef heb ik veel respect voor hem.' Wel noemt de huidige eigenaar van Beluga het spijtig dat gesprekken over de problemen aan het pand werden afgewezen door de vorige eigenaar. 'We zagen dan ook geen andere mogelijkheid meer dan er een zaak van maken.'
Van Wolde zegt tegenover Misset Horeca het te laten bij de eerdere reacties die hij gaf in de media. 'Het gaat anders een te groot iets worden, waar geen winnaars zijn, alleen verliezers. ' Tegenover 1Limburg meldde hij niets te hebben verzwegen: 'Als er drie maanden na de opening ineens een leiding springt, dan moet ik dat weten? Ik ben een kok, geen installateur.' Tegenover Chapeau magazine zegt Van Wolde nog: 'Ik heb afschriften van facturen van reparaties. We hebben niets verzwegen. We hebben drie jaar geleden nog een nieuwe keuken geplaatst. Er heeft nooit iemand tegen mij gezegd dat er muren of vloeren zouden moeten worden afgebroken.'
Pop-up restaurant
Naast de gebreken aan het pand, valt Tielman ook over het feit dat Hans van Wolde pop-up restaurant De Brute Tafel is gestart aan de overkant van de Maas. Een punt dat ook wordt aangekaart in de rechtszaak. In de overeenkomst tussen beide chefs werd niets over oneerlijke concurrentie vastgelegd. 'In goed vertrouwen, omdat er altijd over is gesproken dat hij Brut 172 gaat beginnen', aldus Tielman.
Van Wolde stelt echter dat van concurrentie geen sprake is, aangezien de pop-up alleen op vrijdag en zaterdag is geopend en Beluga deze maand ieder weekend is volgeboekt.
Verzkeringswerk
De tweesterrenchef zegt in het video-item met 1Limburg dat hij überhaupt niet begrijpt waarom de hele kwestie via de rechter moet worden gespeeld. Over de lekkage zegt hij: 'Als hij gewoon had gezegd 'joh Hans, dit is er gebeurd, kan het op de verzekering van jou, of op die van mij, dan was er niets aan de hand geweest. Want dit is gewoon verzekeringswerk.'
Tielman stelt dat hij meermalen de kwestie bij Van Wolde heeft aangekaart. Ook zegt hij bij de verzekeringsmaatschappijen informatie te hebben ingewonnen. 'En nee, dit wordt niet vergoed.'
Van Wolde besluit zijn verhaal met de woorden: 'Servais het is bijna kerstmis, laten we de lucht klaren en zorgen dat al die advocaten niet nodig zijn. Het kost zoveel geld.'
Wanneer Tielman besluit de zaak niet van tafel te vegen, dan dient de zaak volgende week donderdag.