Een iPad in de zaak, korting op een tweede koffie en heel veel jong publiek hielpen de zaak van Niels van Stek voor de tweede keer aan de overwinning.
‘We zitten op de campus van de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam met 30.000 studenten en 5500 werkenden’, verklaart eigenaar Niels van Stek. ‘Al deze mensen zitten midden in de doelgroep: ze hebben een Facebookaccount waarmee ze kunnen stemmen.’
Introductieweek
De recente introductieweek met 5000 nieuwe studenten op het plein voor de deur zorgde ook voor kostbare stemmen, die Doppio voor de tweede keer aan de overwinning hielpen. Daarnaast hielp de VU zelf ook mee door op de interne website een oproepje te plaatsen en dit te tonen op schermen in het complex.
Van Stek motiveerde daarnaast zijn gasten met een financieel voordeeltje. ‘Mensen die ter plekke in onze zaak hun stem uitbrachten én dit deelden op Facebook, kregen 50 procent korting op hun tweede koffie. Tijdens het wachten op hun eerste bestelling brachten ze vaak hun stem uit. Toen half augustus de studenten weer terug kwamen, ging dit echt hard!’
7500 stemmen
In totaal werden ruim 7500 stemmen uitgebracht via de Facebookpagina van de Misset Horeca Koffie Top 100. Als tweede eindigde De Koffiepot in Dokkum en als derde Café La Clé in Maastricht.
Met de winst van Doppio Espresso Amsterdam VU dit jaar is de publieksprijs in vier edities pas één keer níet naar Doppio gegaan. Vorig jaar won de vestiging op de VU dus ook al, in 2012 won Doppio Hilversum. Alleen in 2013 ging de Publieksprijs naar Plein 10 in Assen.
> Bekijk hier de complete ranglijst van de Koffie Top 100 2015