Aan de 17,5 meter ‘Loc 6313’ is ruim twee jaar gewerkt. Deze week is het gevaarte vanuit de werkplaats met een dieplader en een kraan naar een prominente plek in het hotel verplaatst.
‘Zelfs bij het Spoorwegmuseum zijn ze onder de indruk van de levensechte replica, die tot in detail is nagebouwd uit hout en kunststof’, zegt Carlo Slag, mede-eigenaar van Preston Palace.
‘We zijn constant op zoek naar geschikte thema’s die als decoratie kunnen dienen. Het thema ‘treinen’ stond al langer bij ons op het lijstje.’
Schaalmodel
De locomotief is door eigen vakmensen vervaardigd aan de hand van de door het Spoorwegmuseum beschikbaar gestelde tekeningen, foto’s en een gedetailleerd schaalmodel.
Het onderstel is in zijn geheel per dieplader aangevoerd, de rest (machinistenhuis, kolenbak) in aparte onderdelen. Deze worden bij Preston Palace opnieuw in elkaar gezet.
Van cabine tot beplating, bijna glimmende drijfstangen en koperen leidingen, zelfs de 'gebruikssporen' op de werkplek van de machinist zijn nagebootst.
'De beul'
De stoomloc uit de serie 6300, de grootste tenderloc die NS ooit heeft gehad, was bedoeld om de zware kolentreinen uit Zuid Limburg te trekken naar het industriële westen.
‘De Beul’ is 17,5 meter lang en 4,5 meter hoog en was daarmee één van de grootste tenderlocomotieven die in Europa gereden hebben. Bovendien was dit de laatste loc. serie die de NS heeft laten vervaardigen.
Van de totaal 22 stuks, is er slechts één exemplaar bewaard gebleven bij het Spoorwegmusem, maar deze is niet te bezichtigen voor publiek. De 6313 is vermist is geraakt en in 70 jaar nooit teruggevonden.