Oliver Kesseler wil W Amsterdam nóg beter op de kaart zetten

Oliver Kesseler wil W Amsterdam nóg beter op de kaart zetten

Feitelijk is hij al een jaar in dienst, maar pas nu wordt zijn naam breed gecommuniceerd: Oliver Kesseler is de 'nieuwe' general manager van W Amsterdam. Bij zijn officiële presentatie ging hij in op nieuwe partnerships voor het hotel en hoe hij het hotel als aantrekkelijk werkgever wil blijven positioneren.

Oliver Kesseler volgde in september 2022 al Remco van Kamp op, die vier jaar general manager van W Amsterdam was en nu die positie bekleedt in W Praag. Het aantreden van Kesseler is nu pas officieel bekendgemaakt. 

Kesseler was hiervoor cluster general manager voor een lokale hotelgroep in Dubai en daarvoor general manager van W Istanbul. Eerder maakte de van oorsprong Duitse hotelier carrière bij Hilton. En hij is van plan voor langere tijd bij W Amsterdam te blijven. 

‘Dat Amsterdam dichtbij mijn thuisstad Keulen ligt, maakte de keuze voor Amsterdam nóg eenvoudiger', zegt Kesseler. ‘Ik ben nu in twee uur met de auto bij familie in plaats van het vliegtuig te moeten pakken.’ Ook bevalt de stad hem, als fervent fietser, uitstekend. 

Amsterdam als hotelstad 

Daarnaast ziet hij hoe gemakkelijk het is om in een Amsterdams hotel talenten van buiten Nederland aan het werk te zetten. ‘Waar je in sommige andere landen echt eerst de taal moet leren omdat je niet met Engels wegkomt, is dat in Nederland en zéker in Amsterdam niet nodig. Iedereen spreekt Engels.’ 

Dat maakt het voor W Amsterdam in de huidige omstandigheden, met de grote tekorten aan goede medewerkers, eenvoudiger om mensen van over de grens in te vliegen. ‘Bijkomend voordeel is, is dat Nederland geen grote verschillen kent in de vraag naar kamers tussen de seizoenen. Als straks de zomer ten einde is, kunnen we bijvoorbeeld eenvoudig medewerkers van W Ibiza naar hier halen, dat hotel is in de winter veel rustiger dan in de zomer.’ 

Wel is het huisvesten van zulke tijdelijke krachten uit het buitenland een uitdaging. 

Medewerkers behouden eigen persoonlijkheid 

Toen het merk W begon in 1998 in de VS, was het een van de eerste lifestyle merken. Starwood ontwikkelde het merk destijds, waarbij de nadruk kwam te liggen op design en fashion. Dat is nog altijd zo. Een ander belangrijk onderdeel van het merk is dat er geen standaard bedrijfskleding is voor het grootste deel van de staff. 

‘We willen dat medewerkers hun eigen persoonlijkheid behouden en niet in een keurslijf worden gestopt', zegt Kesseler daarover. ‘We zeggen tegen iedereen die hier komt werken: behoud je sneakers, behoud je piercings. Wees jezelf. Als je de meest waarachtige versie van jezelf bent, straal je vanzelf ook naar gasten uit dat je goed in je vel en op je plek bent.’ 

Wel ziet hij dat het verloop hoog is, maar daarin in W Amsterdam niet uniek. ‘Dat verloop is overal hoger dan voorheen. Dat heeft te maken met de huidige generatie op de arbeidsmarkt, die willen veel ontdekken en blijven zelden langer bij hetzelfde bedrijf werken.’

Partnerships

Een ander aspect waarmee Oliver Kesseler W Amsterdam nog meer op de kaart wil zetten, is het aangaan van nieuwe partnerships. Dit is veelal met partijen die zich begeven in de wereld van design, fashion, creatieve industrieën en lifestyle. Zo kondigt hij zeer binnenkort een bijzondere samenwerking aan tussen W Amsterdam en een partij uit de muziekindustrie, die tijdens het komende ADE naar voren komt.

Over W Amsterdam

W Amsterdam is eigendom van Sircle Hospitality Group en opende in twee fases in 2015 en 2016. Als eerste ging de voormalige telefooncentrale The Exchange open, een jaar later gevolgd door de Kas Bank. Op culinair gebied werkt het hotel, onderdeel van Marriott, samen met The Entourage Group, dat twee restaurants opereert in het hotel: The Duchess* en Mr Porter.