Boot Koffie bestaat 50 jaar: 200 horecaklanten en 100.000 kilo koffie

Boot Koffie bestaat 50 jaar: 200 horecaklanten en 100.000 kilo koffie

Boot Koffie uit Baarn bestaat sinds 1973 en heeft in die tijd een rijke geschiedenis opgebouwd als koffiebrander in Nederland. Inmiddels brandt Boot zo'n 100.000 kilo koffie per jaar en levert aan 200 horecazaken in heel Nederland.

De wortels van de onderneming liggen in Baarn waar buiten de koffiewinkel waar het allemaal begon, inmiddels ook een eigen branderij is gerealiseerd. Daar is net een nieuwe brander in gebruikgenomen, met nog meer capaciteit. Die nieuwe branderij markeert dat Boot Koffie 50 jaar bestaat.

Inmiddels brandt Boot zo’n 100.000 kilo koffie per jaar. Uitgaand van gemiddeld 8 gram gemalen koffie voor een kop koffie, is die 100.000 kilo goed voor ruim 14 miljoen koppen Boot koffie per jaar. Dit is wel verdeeld over de eigen winkel, zo’n 200 horecaklanten en thuisdrinkers: Boot is zowel via de eigen webshop als via 150 wederverkopers ook voor thuis beschikbaar.

Toewijding aan koffieboeren

Wat Boot Koffie onderscheidt van andere koffiebranders is de toewijding aan koffieboeren en de jarenlange of decennialange samenwerking met koffieboeren uit Panama, Ethiopië, Colombia.

De Baarnse branderij is pionier in het direct ondersteunen van koffieboeren en hebben zich ingezet om eerlijke prijzen te betalen voor hoogwaardige koffiebonen.

Boot is ook een van de eerste koffiebranders die Ethiopische biologisch gecertificeerde koffie brandde, verkocht en serveerde in Nederland. Daarnaast heeft Boot er nadrukkelijk aan bijgedragen dat Panama als herkomstland van koffie op de kaart werd gezet.

Daarbij heeft Boot een brug weten te creëren tussen koffieboeren en koffieliefhebbers. Ze leveren niet alleen hoogwaardige koffie, maar creëren ook bewustwording over de herkomst en de mensen achter de koffiebonen.

Geschiedenis Boot Koffie

Jacob Boot ontwikkelde begin jaren ’70 een kleine goud koperen miniatuurbrander en noemde deze: ‘The Golden Coffee Box’. Rondom deze brander en heel goede arabica koffies van single origines of single estate koffies werd een beleveniswinkel in Baarn geopend.

De gelijknamige winkel waarin vier brandertjes de koffiegeuren de winkelstraat in bliezen, kreeg veel publiciteit – ook internationaal. Elke 30 minuten serveerde Jacob nieuwe versgebrande filterkoffie.

Jacob Boot had grote ambities en dromen, hij wilde The Golden Coffee Box ook op de Amerikaanse markt krijgen. Maar hij was zijn tijd te ver vooruit. Want in plaats van het zelf roosteren door mensen thuis, vroegen mensen hem de koffie voor hen te roosteren en was er steeds meer vraag naar de goede koffie die in de winkel verkocht werd.

Barend en Willem

In 1993 nemen de broers Barend en Willem Boot het bedrijf over van hun vader. Zij introduceren single estate espresso koffies in Nederland. De Panamaria en de Panama Birdsong koffies en ook biologische koffies uit Colombia en Ethiopië worden zo bekend.

Uitgangspunt is om met de koffieboer als partner de single estate koffie kwalitatief steeds te verbeteren. Ook willen zij dat de koffiedrinker de naam van deze koffieboeren gaat onthouden. Het resultaat is een samenwerking met de diverse boeren van al meer dan 15 tot bijna 30 jaar.

In 1998 vertrekt Willem naar Amerika om daar een succesvol koffie consultancybedrijf (Boot Coffee) op te richten voor de ondersteuning van specialty koffie boeren, importeurs en koffiebranders. Ook zet hij eigen koffieplantages op in Panama, waarmee hij recordprijzen haalt vanwege de hoge kwaliteit.

Barend zet in Nederland zijn missie voort om de bekendheid van het bedrijf, met haar bijzondere koffiesoorten, te laten groeien. In 2015 veranderde de bedrijfsnaam ‘The Golden Coffee Box’ in ‘Boot Koffie’.