Horeca serveert steeds vaker americano in plaats van lungo

Horeca serveert steeds vaker americano in plaats van lungo

Het aantal horecabedrijven dat standaard lungo serveert als gasten een 'gewone' koffie bestellen, neemt af. Vooral de americano is in opkomst, blijkt uit de Misset Horeca Koffie Top 100.

Bijna 40 procent van de bedrijven zet gasten die om ‘gewone’ koffie vragen, een americano of filterkoffie voor. Vorig jaar was dat 30 procent. De toename komt vooral van de americano’s, vorig jaar serveerde 20 procent van de Koffie Top 100 een americano, dat neemt dit jaar toe tot 30 procent.

En van de barista’s die een americano maken, kiest een groeiend deel voor de omgekeerde variant, de long black. Bij een americano wordt heet water op espresso geschonken.Bij een long black gaat eerst heet water in een kopje en dan een espresso erop.

Water uit zetgroep

Om verbranden tegen te gaan,kun je half heet, half gekoeld water gebruiken. Zeker als dat hete water niet uit de zetgroep komt, maar uit de stoom- en theeboiler, is het heel heet en kan het de espresso verbranden - altijd water uit de zetgroep gebruiken dus.

De jury van de Koffie Top 100 roept het al jaren: een espressomachine is niet gemaakt om lungo’s mee te bereiden, dáárom zijn die ook zo heet en bitter. Die jury juicht deze ontwikkeling dan ook toe.Een americano of long black is vaak veel zachter van smaak dan een lungo.

Het is ook zeker niet alleen iets voor de randstad of voor specialty koffiebars. Horecazaken door het hele land serveren americano’s, van ijssalons tot hotels.

> Bekijk hier de complete ranglijst van de Koffie Top 100 2015