Grolsch lanceert vier nieuwe speciaalbieren in horeca

Grolsch lanceert vier nieuwe speciaalbieren in horeca
Foto's: Joris Telders

Grolsch doorbreekt haar tamelijk stille periode op de speciaalbiermarkt. In het laatste kwartaal van 2017 introduceert de bierbrouwer 4 nieuwe bieren. In kleine oplage, bij geselecteerde zaken. Te beginnen met een Grolsch Tripel en een Grolsch Saison. 'Ondernemers en gasten mogen hun mening erover geven en indien nodig passen we de receptuur vervolgens aan.'

De komende maanden, tot en met december, komen er vier nieuwe bieren in de horeca. De vier komen onder de naam Grolsch Proeverij op de markt en worden exclusief gebracht in 29 Grolsch-locaties verspreid over het land. In september komt de Tripel, in oktober de Saison en de bieren die in november en december verschijnen houdt de brouwer nog even voor zich.

Feedback meenemen in proces

Trade marketing manager Remco van der Meer: ‘Iedere zaak krijgt 3 fusten van 19,5 liter. De grotere zaken krijgen er 4. Er wordt dus ook in hele kleine oplages gebrouwen in de Proefbrouwerij. Vervolgens kunnen zowel ondernemers als gasten laten weten wat ze van de bieren vinden. Daarvoor hebben we speciale viltjes ontworpen. Op basis van die feedback gaan we bieren aanpassen of verbeteren indien nodig.'

Grolsch Meesterbrouwer Marc Janssen

De vier bieren komen van de hand van Grolsch Meesterbrouwer Marc Janssen. In de Proefbrouwerij van Grolsch ging hij ermee aan de slag. Marc Janssen, meesterbrouwer GrolschDe Proefbrouwerij is een mini-versie in het hart van de grote brouwerij en gelijktijdig opgeleverd bij de bouw in 2005. Janssen vertelt: ‘Ik heb een enorme wensenlijst van bieren die ik nog graag eens wilde brouwen en daar hebben we deze vier nu van gekozen.’

Kruidig en fruitig

En dat er nu als eerste een tripel op de markt komt, heeft met Janssen’s voorliefde voor de stijl te maken. ‘Ik vindt Westmalle en Karmeliet bijvoorbeeld hele mooie bieren. En ik wilde dat ook, maar dan wel onderscheidend.’ Die zit 'm bij dit bier in de kardemom, curaçao-schillen -zure sinaasappelschillen-, koriander en citroengras.

Lees het complete verhaal van de nieuwe Grolsch-introducties in de nieuwe Misset Horeca die vrijdag 29 september verschijnt.

Deze 29 zaken schenken de Proeverij-bieren

Morshuis Albergen
Nielz Almelo
Van Zuylen Amsterdam
Huyschkamer Amsterdam
Crea Café Amsterdam
Miles Amstersfoort
Ale House Apeldoorn
Dudok Arnhem
’t Taphuys Arnhem
Boterhuis Delft
Pelle’s Deurningen
Persee Deventer
Hendrixen Doetinchem
De Beiaard Enschede
Grolsch Brouwerij Tour Enschede
De Lange Gang Groenlo
De Toeter Groningen
De 1e Aanleg Heemstede
Kroniek Heerlen
‘t Pleintje Hengelo
De Zwaan Hilvarenbeek
Oude Bank Leek
Uyl van Hoogland Leiden
Wunderkamer Nijmegen
Zeerust Renesse
Floor Rotterdam
Café d’ Hollande Sittard
Lebowski Utrecht
De Tol Zelhem