nieuws

Zintuigen prikkelen voor hogere besteding

Fastfood

Ongeveer 95 procent van de handelingen die mensen verrichten, doen ze onbewust. Een groot deel van de beslissingen maakt de gast pas in de zaak. Daar ligt dus een kans volgens Wenda Kielstra van Consumatics. Op het Cafetaria 2.0 Event legde ze aan de aanwezige ondernemers uit hoe je daar op in kunt spelen.

Zintuigen prikkelen voor hogere besteding
Joris Telders

Kielstra heeft onderzoek gedaan naar wat er gebeurt met de omzet van bedrijven als de zintuigen van gasten geprikkeld worden. ‘Een mens heeft vijf zintuigen, zien, ruiken, horen, voelen en proeven. Door drie van de vijf zintuigen te prikkelen, vindt de optimale prikkeling plaats’, aldus Kielstra. Zo kan het zintuig ‘zien’ geprikkeld worden door een afbeelding aan de wand met een foto van iemand die iets lekkers eet. ‘Hierdoor worden de spiegel-neuronen in je hersenen geprikkeld en wil je eten wat die persoon ook eet.’

Proberen

Hetzelfde geldt voor ruiken (geur van het product), horen (muziek, akoestiek, blije gasten) en proeven. ‘Het is voor de gast hartstikke leuk om bij de bestelling een nieuw product mee te krijgen. Vertel erbij dat je het hebt meegegeven zodat ze het kunnen proberen.’ Ook het zintuig voelen kan geprikkeld worden. ‘Op lekkere stoelen blijven gasten langer zitten. Hardere stoelen, felle kleuren, felle verlichting en hardere muziek zorgen ervoor dat gasten meer eten en sneller weg zijn.’

Menukaart

De aanwezige ondernemers op het event kregen ook nog een praktische tip van Kielstra. ‘Maak het makkelijk om te kiezen. Zet niet het goedkoopste gerecht bovenaan je menukaart en gebruik smeuïge teksten. Zet de prijs er direct achter, zonder euroteken. Gasten kiezen dan eerder wat ze echt lekker vinden, dan dat ze voor het goedkoopste gerecht gaan. Daardoor gaat de gemiddelde besteding omhoog.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels