McDonald's Deventer blinkt uit in sociaal ondernemen

McDonald's Deventer blinkt uit in sociaal ondernemen
Vera Linskens (tweede van links) en Laurens Bontius (tweede van rechts) ontvingen uit handen van Vincent Leenders van PSO Nederland (geheel rechts) het PSO-certificaat. Naast hen Marjolein Reijs, directeur HR van McDonald’s Nederland (geheel links).

Franchisenemer Henk Koning van McDonald's restaurant Deventer is van alle vestigingen in Nederland dé uitblinker als het gaat over sociaal ondernemen. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek van TNO.

Onlangs ontvingen medewerkers Vera Linskens en Laurens Bontius namens franchisenemer Henk Koning het certificaat dat hoort bij het hoogste prestatieniveau van de Prestatieladder Socialer Ondernemen. Dit betekent dat Koning op duurzame wijze een bovengemiddelde bijdrage levert op dit gebied. Uit de onafhankelijke toetsing van TNO blijkt dat de ondernemer uit Deventer ook op kwalitatieve wijze werkgelegenheid biedt aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Henk Koning is blij met de erkenning die hij krijgt voor het sociaal ondernemen dat hij nastreeft. ‘Ik vind het vanzelfsprekend om iedereen met een talent voor gastvrijheid en inzet te laten werken bij McDonald’s.'

Afstand tot de arbeidsmarkt

Volgens Marjolein Reijs, directeur HR van McDonald’s Nederland, is sociaal ondernemen en inclusiviteit bij McDonald’s onderdeel van de bedrijfsvoering. ‘Het werken met mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben is de gewoonste zaak van de wereld binnen onze organisatie. Met 18.000 medewerkers verspreid over 246 restaurants in Nederland vormen we een afspiegeling van de samenleving en vinden wij het niet meer dan normaal dat iedereen met gevoel voor gastvrijheid en inzet toont bij ons kan werken.'

Opleiden en ontwikkelen

Het houdt voor McDonald’s overigens niet op met het aannemen van medewerkers met afstand tot de arbeidsmarkt. Ook op andere manieren is de fastfoodketen bezig met sociaal ondernemen. Opleiden en ontwikkelen van iedere medewerker staat centraal, zegt Reijs. ‘Medewerkers die inzet en ambitie tonen, ondersteunen wij met verschillende opleidingen. Gemiddeld ontvangen zo'n 500 medewerkers bij McDonald’s jaarlijks hun BBL-diploma. En dat heeft resultaat voor deze medewerkers, nu of straks in een volgende baan’, aldus Marjolein Reijs.

McDonalds is naast sociaal ondernemen ook bezig met een cultuuromslag. Lees meer over de gezonde risico's die het bedrijf neemt.