nieuws

13 tips voor een goede menukaart

Fastfood 1513

De ideale menukaart is lastig te definiëren. Iedere ondernemer moet zijn of haar eigen keuzes maken. Toch zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden, zeggen adviseurs.

13 tips voor een goede menukaart

‘Menukaart moet passen bij huisstijl’

Voor het ontwerpen van je menukaart kun je experts inschakelen, zoals Horécards. Eigenaar Milko van Sighem ziet ook bij cafetariahouders bepaalde trends; zo is de krijtbord-look nog altijd erg in trek. Van Sighem geeft een tips vanuit zijn vakgebied.

  • Zorg dat de menukaart past bij je huisstijlen je website
  • Té veel gerechten op de kaart zorgen voor keuzestress
  • Laat de teksten nalezen door iemand die er kennis van heeft. Spelfouten zijn uit den boze
  • Zorg dat je kaart goed leesbaar is, met een goed contrast (geen grijze tekst op een zwarte achtergrond)
  • Houd de menukaarten schoon en netjes en vervang ze tijdig. Een smerige menukaart waar hoekjes uit missen, is niet gastvrij
  • Presenteer een pdf van de menukaart op je website.

Tips van het team Bedrijfsadvies van Koninklijke Horeca Nederland

  • Ontwikkel een menukaart die past bij de uitstraling en het concept van je bedrijf.
  • Overweeg één prijs voor hetzelfde type gerecht (soepen, voor- en hoofdgerecht etc.)
  • De goedkoopste gerechten verkopen niet altijd het beste. Bij een wijnkaart zie je vaak dat de op één na goedkoopste wijn het meest wordt verkocht
  • Denk ook aan (gezonde) kindergerechten en/of kinderporties en eventueel seniorenporties
  • Zorg dat je medewerkers de gerechten- en drankenkaart kennen
  • Refereer aan allergeneninformatie. Bijvoorbeeld: ‘Heeft u een allergie? Meld het ons!’
  • Maak van je menukaart een ‘hebbedingetje’ dat mensen graag mee naar huis nemen.

Neem voor meer informatie contact op met de adviseurs van KHN BedrijfsAdvies.

Lees in de eerstvolgende editie van Snackkoerier meer over de aandachtspunten voor de menukaart.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels