Starbucks opent in 2017 in Italië

Starbucks opent in 2017 in Italië

De Amerikaanse koffieketen Starbucks gaat naar Italië. Begin volgend jaar wil Starbucks in Milaan een eerste vestiging openen. Het Amerikaanse concern heeft daarvoor een samenwerking gesloten met de Italiaanse zakenman Antonio Percassi, die de lokale winkels zal uitbaten.

Italië kan dankzij producten zoals onder meer de espresso, ristretto, macchiato of cappuccino met een bijzonder rijke koffiecultuur uitpakken. Met de eerste vestiging op de Italiaanse markt is volgens Howard Schultz, de CEO van Starbucks de cirkel rond. Hij zegt dan ook te beseffen dat de lancering van een filiaal in Italië, de meest ontwikkelde Europese outdoor koffiemarket met 150.000 koffiebars, een bijzondere uitdaging vormt.

De inspiratie voor Starbucks is door Howard in 1983, toen hij door  Italië reisde,opgedaan. Hij raakte tijdens de reis onder de indruk raakte van de Italiaanse koffiebars en de romantiek van de koffie-ervaring. Het idee van de Italiaanse koffiehuis traditie, de plek voor een goed gesprek en saamhorigheid,  nam hij mee terug naar de Verenigde Staten en startte Starbucks.

Starbucks heeft in EMEA (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) 2.400 vestigingen. EMEA vertegenwoordigt ongeveer 10 procent van het wereldwijde netwerk van de Amerikaanse groep. Starbucks beschouwt Europa als een groeimarkt. De keten past net zoals Mc Donald's daarbij in de landen zijn aanbod aan de lokale gewoontes of smaken aan.