nieuws

Rapportcijfers in Top 100 Grootste Bedrijven hoogste ooit

Horeca 1668

Met een 8,0 voor het eigen bedrijf en een 7,6 voor de economie zijn de ondernemers in de Misset Horeca Top 100 Grootste Bedrijven positiever dan ooit: beide rapportcijfers zijn de hoogste ooit.

Rapportcijfers in Top 100 Grootste Bedrijven hoogste ooit

Ondernemers in de Top 100 geven elk jaar twee rapportcijfers: één voor de eigen prestatie in het voorgaande jaar en één voor het huidige economische klimaat. Het is maar een steekproef onder bijna 100 ondernemers, maar vormt een aardige graadmeter voor de stand van het land.

Hoogste ooit

De Top 100-ondernemers geven zichzelf een 8,0, dat is hetzelfde cijfer als vorig jaar en het hoogste ooit. Alleen het voor-crisisjaar 2007 kwam in de buurt met een gemiddelde zelfbeoordeling op 7,9.

Dit jaar zijn er twee tienen te melden: Fletcher-ceo Rob Hermans is natuurlijk apetrots op z’n management buy-out. En de actie waarbij La Cubanita meer dan twee ton ophaalde voor Villa Joep, maakt dat 2016 bij Roland Hogenelst niet meer stuk kon. Er werd liefst veertien keer een 9 gegeven en 44 (!) keer een 8.

Slechts een enkeling gaf 2016 een zesje, zoals topman Paul Hermanides van Amsterdam Village Company. De opening van het nieuwe Park-restaurant aan het Oosterpark was een hoogtepunt voor hem, maar door de vertraging in de grootscheepse verbouwing van Hotel Arena, kon Hermanides ‘niet het bekende serviceniveau bieden’ aan zijn gasten.

Vertrouwen in economie

Nooit eerder was het vertrouwen in de economie groter dan nu. De ondernemers geven het economisch klimaat een 7,6 en dat is 0,3 procent hoger dan het hoogste cijfer tot nog toe, een 7,3. ‘Door de aantrekkende economie zien we de toekomst rooskleurig in. Er zijn genoeg kansen voor de horeca en ook voor ons bedrijf’, schrijft HMSHost en daarmee verwoordt de conceptgigant op Schiphol precies wat iedereen in de Top 100 denkt.

Verdwenen is het voorbehoud dat de afgelopen jaren nog werd gemaakt, dat knagende stemmetje dat het feest zo weer voorbij kan zijn. Kortom: het is tijd om te dromen en om kansen te pakken. Vindt ook Fred Bus, directeur van Debuut. Maar zegt hij erbij: ‘Het is nu de kunst om het positieve economische sentiment goed te borgen in onze organisatie. Het economische klimaat maakt hongerig naar groei, maar nee zeggen tegen kansen, hoort daar ook bij. Horeca is emotie, maar groeien doe je met het verstand.’

 

Bekijk hier de complete Horeca Top 100 2017

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels