nieuws

KHN: ‘Horecaomzet stijgt, maar ‘koek’ moet met meer partijen worden gedeeld’

Horeca 3406

In 2017 groeide de omzet in de horeca tot 20,5 miljard euro en steeg het aantal horecavestigingen naar 41.000 bedrijven. KHN-voorzitter Robèr Willemsen: ‘Veel horecabedrijven profiteren van de economische groei en het toegenomen consumentenvertrouwen. Maar ik plaats ook een kanttekening. Want doordat er meer bedrijven bij zijn gekomen, is de gemiddelde omzet per horecabedrijf nauwelijks gestegen.’ Dit maakte Robèr Willemsen bekend voorafgaand aan de opening van de Horecava.

KHN: ‘Horecaomzet stijgt, maar ‘koek’ moet met meer partijen worden gedeeld’
Robèr Willemsen, voorzitter KHN.

‘Ook voor 2018 geeft het CPB een gemiddelde groeiprognose voor de horeca van + 2,5 – 3,0 %.  Maar als we de ontwikkeling van omzet en aantallen bedrijven over de jaren heen naast elkaar zetten, wordt duidelijk dat de gemiddelde omzet per bedrijf eigenlijk helemaal niet zoveel gegroeid is.’

gemiddelde omzet per horecabedrijfIn 2017 steeg het aantal horecavestigingen naar ruim 41.000 bedrijven. Robèr Willemsen: ‘De koek moet dus door meerdere partijen worden gedeeld. We zien ook dat de marges door onder andere stijgende bier- en huurprijzen onder druk staan.’

De loonkosten zijn over de jaren heen voor werkgevers in de horeca als onderdeel van het netto resultaat nagenoeg gelijk gebleven (zo ongeveer 28 procent). ‘Wel zien we dat bij de totale loonkosten per baan de premies meer zijn gestegen dan de bruto lonen van de werknemers. Deze ontwikkeling baart KHN zorgen als we er juist voor willen zorgen dat de horeca een aantrekkelijke sector blijft om in te werken, ‘ aldus Willemsen. ‘Daar hebben we ook de overheid voor nodig’.

omzet per horecabedrijf

‘Van ongebreidelde groei van de winst is zeker geen sprake. We zien nog steeds grote verschillen in omzet tussen bedrijfstypen. Met name de cafés hebben het nog steeds heel moeilijk.’

Eerlijk speelveld

Daarbij komt dat een groot deel van de omzet van horecaondernemers wordt afgesnoept door bemiddelende partijen als Booking, Expedia, Iens en Thuisbezorgd. ‘We zijn niet tegen dit soort partijen, maar willen wel een eerlijk speelveld. KHN wil in 2018 de politiek ervan overtuigen dat er regels moet komen voor zo’n eerlijk speelveld in de horeca. ‘Deze grote, internationale en vaak beursgenoteerde platforms kunnen door hun dominante marktpositie onevenredig hoge tarieven rekenen. Daarnaast kunnen particuliere aanbieders (bijvoorbeeld op Airbnb en Sharednd) meer dan ooit de horeca beconcurreren. Terwijl zij niet aan dezelfde regels worden gehouden. KHN wil dat de politiek ingrijpt en ervoor zorgt dat alle aanbieders in de gastvrijheidseconomie onder gelijke en eerlijke condities kunnen werken.’ Op 21 december organiseerde KHN een protestactie tegen de machtsmisbruik online platforms in de horeca. Met deze actie vroeg KHN de politiek om wetgeving waardoor een eerlijk speelveld voor horecaondernemers ontstaat.

KHN initieert eigen reseveringsplatform

KHN zette een eerste stap naar onafhankelijkheid voor restaurateurs en lanceerde samen met andere partijen een eigen reseveringsplatform: BookDinners.nl. Een eerlijk alternatief van, voor en door de horeca. Op BookDinners kunnen consumenten nu al bij meer dan 2000 restaurants zich online oriënteren en een tafeltje boeken. Horecaondernemers betalen een vast bedrag per maand en geen commissiekosten per couvert, zoals bij de bestaande platforms meestal wel het geval is. Willemsen: ‘En we zijn er trots op dat we bekend kunnen maken dat Van der Valk ook deelneemt aan BookDinners. De bestaande reserveringsplatforms, zoals Iens en OpenTable, hebben zich de afgelopen jaren ingespannen om nieuwe gasten voor restaurants te vinden. Daar zijn veel horecaondernemers blij mee. Maar we kregen als branchevereniging steeds meer klachten van restaurateurs over de groeiende macht van reserveringsplatforms. Daarom is dit wat mij betreft hét moment om als horeca met elkaar weer de regie te pakken. Dat doen we met BookDinners: het nieuwe reserveringsplatform van, voor en door restaurants.’

Martin Matser, directeur Van der Valk en eigenaar van de Dinerbon: ‘Van der Valk is eigenzinnig en wil eigenlijk altijd eigen baas zijn. Daarom spreekt BookDinners ons zo aan. We zijn blij met deze samenwerking met BookDinners. Vanaf nu kunnen gasten die een Dinerbon hebben, een tafeltje reserveren bij een restaurant en met hun Dinerbon betalen.’

Goed werkgeverschap en onderwijs

De horeca is één van de branches waar het aantal banen het snelst groeit. De komende jaren zet die groei door. De horecasector staat voor enorme personele uitdagingen. ‘Volgens het arbeidsmarktonderzoek van 2017 stijgt het aantal horecamedewerkers van 406.000 in 2016 naar 467.000 in 2021. Een stijging van 15 procent. De uitstroom uit de sector is traditioneel hoog. Jaarlijks wordt er zo’n 40 procent medewerkers ingewerkt. Het gaat om 90.000 nieuwe mensen in de sector waarvan zo’n 7300 koks. De instroom vanuit het beroepsonderwijs bedraagt 10.000 tot 11.000
gediplomeerden per jaar. Horecaondernemers staan dus voor de uitdaging om ervoor te zorgen dat de horeca aantrekkelijk is en blijft om in te
werken, zowel voor mensen die beginnen aan een beroepsopleiding als voor mensen zonder een specifieke horeca-opleiding. Ook het invoeren van een vierdaagse werkweek moet bespreekbaar zijn’, aldus Willemsem.  KHN zet zich in 2018 met name regionaal in op betere samenwerking tussen bedrijven en scholen.

Lees hier het artikel over de nieuwe horeca-cao

Horeca blijft zich vernieuwen

Robèr Willemsen: ‘Als we naar de trends in de horeca kijken, dan zien we dat mensen ook de komende jaren vaker buiten de deur eten en drinken. Ze kiezen voor gemak en snelheid en laten vaker eten bezorgen. Daarbij willen ze een hoge kwaliteit tegen een scherpe prijs, zijn bezig met hun gezondheid en milieubewuster. Allemaal zaken die ze ook van de horeca verwachten en waar onze leden met mooie en nieuwe concepten op inspelen. De kansen liggen bij samenwerkingen in de keten en het efficiënt gebruiken van klantdata.’

Reageer op dit artikel