nieuws

Vincent van Dijk spreekt nog één keer over Amsterdam Slaapt

Hotel

Hotelnomade’ Vincent van Dijk kan er geen genoeg van krijgen: vertellen over zijn succesvolle boek – de derde druk wordt voorbereid – Amsterdam Slaapt. In de Hotellounge van de Horecava sprak hij nog een keer over de drijfveren achter en de gevolgen van 365 dagen slapen in Amsterdamse hotels.

Vincent van Dijk spreekt nog één keer over Amsterdam Slaapt

Hij had zijn huis opgezegd en al zijn spullen weggegooid. Met slechts een koffer en een laptop ging Vincent van Dijk op pad, en zelfs die koffer werd leger en leger. ‘Ik kreeg last van mijn rug. En ik kwam erachter dat ik al die spullen helemaal niet nodig heb. Heerlijk.’

Van Dijks boek Amsterdam Slaapt is een enorm succes gebleken, zegt de eenmalige auteur aan tafel in de Hotellounge op de Horecava 2012. De tweede druk ligt in de winkel en de derde wordt voorbereid.

Wereldreis

Van Dijk is door zijn ervaring, een jaar lang elke nacht in een ander hoofdstedelijk hotelbed, een ander mens geworden, zegt hij. ‘Ik heb mezelf leren kennen. Ik heb veel minder materiële spullen nodig dan ik dacht. De één gaat op wereldreis om zichzelf te ontdekken, maar je kunt ook op wereldreis in je eigen stad.’

Zijn belangrijkste tip aan hoteliers: voor de beleving van gasten gaat het niet om de grootte van de kamer, de zachtheid van het bed of twee douches. Het gaat om de mensen die in het hotel werken. ‘Als die je zien staan, voel je je welkom. Dat gaat soms in tweesterrenhotels nog beter dan in vijfsterrenhotels. Daar wil het personeel niets fout doen en komt daardoor gemaakt over. Als iemand iets oprecht vriendelijks zegt als je binnenkomt, is dat tien keer zo gastvrij dan iemand die de protocollen volgt. De receptie is de eerste indruk en de laatste herinnering van de gast. Die moet goed zijn.’

Hotelontbijt

Een ander aandachtspunt is volgens Van Dijk het hotelontbijt. ‘Die zijn te duur. Er worden mooie marges op gehaald, maar gasten lopen massaal naar de bakker en de koffiewinkel om de hoek voor hun ontbijt. Daar liggen kansen.’

Een van de mooiste voorbeelden van gastvrijheid en slim ondernemen kwam hij tegen in een tweesterren familiehotel. ‘Die mensen kregen altijd klachten. Over het uitzicht, over het verouderde interieur en ga maar door. Toen hebben ze wat bedacht: ze brengen elke gast, vijf minuten nadat die is ingecheckt, persoonlijk een glaasje bubbels op de kamer. Gasten vinden dat zo leuk, het hotel krijgt nooit meer klachten. En wat kost nou een glas bubbels?’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels