nieuws

KPMG: Nederlandse bezettingsgraad neemt toe

Hotel

Nederlandse hotels hebben de bezettingsgraad vorig jaar licht zien stijgen ten opzichte van een jaar eerder. Wel neemt de concurrentie van Airbnb fors toe en verstevigt ook de grip van de OTA’s nog altijd. Dit blijkt uit de jaarlijkse Hospitality Benchmark van KPMG.

KPMG: Nederlandse bezettingsgraad neemt toe
KPMG: Nederlandse bezettingsgraad neemt toe

De gemiddelde bezettingsgraad van Nederlandse hotels steeg van 64,5 procent in 2012 tot 65,2 procent in 2013, becijfert KPMG. Wel daalde de gemiddelde kamerprijs van €92 tot €87, en ook de totale opbrengst per kamer nam af, van €41.572 in 2012 tot €38.425 in 2013.

Het herstel van de bezettingsgraad komt met name voor rekening van hotels in Amsterdam en op Schiphol. Hier steeg de bezettingsgraad met 3,3 procentpunt tot 79,6 procent in 2013.

Jaarlijks onderzoek

De cijfers zijn vandaag gepubliceerd in de Hospitality Benchmark van KPMG, een jaarlijks onderzoek onder tweehonderdvijftig Nederlandse hotels met meer dan twintig kamers in het drie-, vier- en vijfsterren segment.

Volgens Jos Sweers, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de hotelbranche, laat het onderzoek zien dat er na jaren van onrust in de hotelbranche enige stabiliteit in de markt lijkt te ontstaan. ‘Toch zijn de moeilijke tijden nog niet helemaal voorbij. Hotels moeten in toenemende mate rekening houden met concurrentie uit onverwachte hoek.’

Airbnb

Zo zien zij de verhuur van appartementen door particulieren fors toenemen (Airbnb) en vormt de groei van andere goedkope overnachtingsmogelijkheden, zoals, couchsurfing en B&B’s, als een belangrijke bedreiging. Van de onderzochte hotels geeft bijna 40 procent aan last te hebben van de concurrentie van deze particuliere logiesvertrekkers.

Hotels in het driesterrensegment en hotels in de laagste prijsklasse met kamerprijzen tot €65 lijken hiervan de meeste concurrentie te ondervinden. Zij zagen zowel de bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs dalen.

OTA’s

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat het aantal boekingen via online travel agencies (OTA’s) steeds verder toeneemt. In 2012 werd 28,9 procent van de kamers via dit distributiekanaal geboekt, vorig jaar was dit ruim 32 procent. ‘De meeste kamers worden echter nog altijd direct bij het hotel geboekt’, constateert Sweers.

De rol van touroperators en reisbureaus in het aantal boekingen wordt volgens hem steeds kleiner. In 2012 was hun aandeel in het aantal boekingen bij Nederlandse hotels nog 7,1 procent. Vorig jaar waren zij nog maar goed voor 6,2 procent. En ook boekingen via veilingsites daalden vorig jaar, van 4,9 procent in 2012 tot 3,5 procent in 2013.

Voor wat betreft de herkomst van de gasten valt de groei van het aantal bezoekers uit Amerika op. Vergeleken met 2012 nam het aantal Amerikaanse hotelgasten vorig jaar toe van 6 procent tot 7,4 procent.

Ontwikkelingen

Het onderzoek van KPMG toont de ontwikkelingen in de hotelbranche sinds 2005. Sweers: ‘Hieruit blijkt dat steeds meer hotels zich de afgelopen jaren hebben aangesloten bij een (internationale) keten. In de periode tussen 2005 en 2013 zien we dat het aantal hotels dat zich bij een keten heeft aangesloten is gestegen van 56 procent tot 74 procent.

Verder daalde het aantal hotels met vastgoed in eigen beheer van 72,5 procent in 2005 tot 53 procent in 2013. Ook de distributie van kamers is in de afgelopen jaren volledig veranderd. OTA’s zagen hun marktaandeel ruim verdubbelen van 15,2 procent in 2004 naar 32,2 procent in 2013.