Van der Valk gaat foodretailen

Van der Valk gaat foodretailen

Van der Valk wil de hotelactiviteiten uitbreiden met het verkopen van vers voedsel. De hotelgroep wil daartoe bij haar hotels in heel Nederland versmarkten openen waar gasten en klanten van buiten het hotel terecht kunnen voor hun dagelijkse versboodschappen.

Vorige week draaide bij oer-Van der Valk De Gouden Leeuw in Voorschoten een eerste proef. 'De eerste drie dagen had ik al bijna 3000 klanten', zegt initiator en eigenaar van het hotel Marcus van der Valk in De Telegraaf.

Het assortiment van Valk Versmarkt blijft – voorlopig – beperkt tot voedingsmiddelen. 'Bij ons geen toiletrollen in de schappen, daar zijn andere winkels voor.'

De Beukenhof

Naast afdelingen voor groenten, vlees, vis, zuivel, wijn en koffie behoren ook vers bereide kant-en-klare maaltijden tot het assortiment. Daartoe is chef-kok Henk Schreuder van het recent wegens faillissement gesloten De Beukenhof in Oegstgeest aangetrokken.

Bij de versafdelingen gaat het verder dan 'gewoon' uitstallen van de waren. Zo wordt groenten en fruit in houten kratten getoond en hangt vlees, van een lokale boerderij in Leiderdorp, zichtbaar te rijpen achte de slagersbalie.

Gezamenlijk inkopen

Dit jaar moeten bij de hotels in Akersloot en Zwolle versmarkten openen, de komende jaren moet het hele land gedekt worden.

Van der Valk zegt door producten gezamenlijk in te kopen voor de hotels, restaurants en versmarkten van de groep op prijs te kunnen concurreren met bestaande supermarkten.

Van der Valk is niet het eerste hotelconcern dat in de foodretail stapt. Eerder opende Hajé al streekmarkten, onder meer langs de A27 bij Nieuwegein. Ook verkopen veel hotels lokale producten als wijn, honing of jam.

Van der Valk staat met een omzet van €560 miljoen op de tweede plaats in de Misset Horeca Top 100 grootste bedrijven en merken.