AF&BM duikt in de arbeidsmarkt

AF&BM duikt in de arbeidsmarkt

Wat gebeurt er momenteel precies op de arbeidsmarkt? En welke factoren hebben daar invloed op? Op deze vragen ging netwerkclub AF&BM in tijdens een themabijeenkomst maandag 7 september.

De markt verandert in rap tempo. De vergrijzing is ingezet en er komen steeds weer nieuwe generaties bij. Generaties die ieder hun eigen leiderschapsstijl met zich meedragen. Enerzijds door de technologische ontwikkelingen anderzijds door de economische veranderingen.

Waar je vroeger een baan ‘voor het leven’ koos ligt dat tegenwoordig vaak toch anders. Met de komst van nieuwe generaties wordt er meer ‘flex’ gewerkt en soms lijkt alles voor deze groep maakbaar. En dit brengt weer uitdagingen met zich mee, ook in de horeca.

Positief rendement

In geen enkele branche is zoveel contact met de eindgebruikers van de dienst of het product als in de horeca. Concreter betekent dit dat alle medewerkers in de horeca bijdragen aan zowel een stijgend als dalend rendement. En een positief rendement voor een werkgever is ook positief voor de medewerkers en andersom.

En juist dat verschil geeft medewerkers kracht, of zou hen de kracht moeten geven om te groeien en steeds een hoger rendement te behalen, op welke manier dan ook.

Verbinding

Eigenlijk draait alles om verbinding, was de boodschap tijdens de bijeenkomst van AF&BM (Association of Food & Beverage Management).

Het ging daarbij vooral om de verbinding tussen werkgever en werknemer. Een werknemer die loyaal is naar het bedrijf, straalt meer plezier en trots uit. Dat verhoogt de gasttevredenheid.

Trotse medewerkers

Ook kan de productiviteit stijgen en mogelijk daalt de investering in wervingskosten voor nieuw personeel, aangezien trotse medewerkers langer blijven. Dat is weer fijn voor vaste gasten, die dezelfde gezichten zien.

Een hoger rendement en een betere gasttevredenheid gaat dus gepaard met een team dat zich verbonden voelt met de werkgever. En dat begint al bij de allereerste kennismaking.

Begin klein

Stel duidelijk organisatiedoelen, geef mensen meer verantwoordelijkheden en zorg voor goede doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden, zegt arbeidsmarktdeskundige Martijn Hemminga. ‘Hoe jong of oud je ook bent, uiteindelijk wil iedereen oprechte aandacht en bijvoorbeeld regelmatig een borrel met elkaar drinken om nader tot elkaar te komen. Begin klein, dat heeft vaak een groot effect.’