60 procent hoteliers maakt zich zorgen over macht van boekingsplatforms

60 procent hoteliers maakt zich zorgen over macht van boekingsplatforms

Zes van de tien hotelondernemers in Nederland maakt zich zorgen over de grote macht van boekingsplatforms als Booking.com. Dit blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam onder 540 ondernemers. Zorgpunten zijn onder meer de stijgende kosten die platforms vragen voor de samenwerking en het feit dat ondernemers niet zelf contact met hun gasten kunnen hebben.

De opkomst en daarmee macht van boekingsplatforms, vooral online, is één van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de Nederlandse horecabranche. Deze online platforms hebben ondernemers de afgelopen jaren veel gebracht.

Ondernemers zien veel kansen, zo blijkt uit het onderzoek dat in samenwerking met Koninklijke INretail, Thuiswinkel.org, BOVAG en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is gedaan.

Als belangrijkste redenen om samen te werken met online platforms geeft 59% van de hotels en retailers aan dit te doen om omzetgroei te realiseren en om leads te genereren naar de eigen webshop (26%).

Macht van boekingsplatforms

Naast de kansen die worden gezien door ondernemers, zijn er ook pijnpunten in de samenwerking met platforms. Van de deelnemers aan het onderzoek vindt 58% dat online platforms veel macht hebben ten opzichte van retailers en hotels.

Uit het onderzoek blijkt dat ondernemers zich met name zorgen maken over de stijgende verkoop-/advertentiekosten (36%), het rendement (33%) en de concurrentie van de online platforms zelf (23%).

Voor één op de drie ondernemers is ook het gebrek aan contact met de klant of gast een belangrijk punt van zorg. Zij willen hun klanten/gasten zelf vervolgaanbiedingen kunnen doen.

Oproep KHN aan de politiek

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: 'Dit onderzoek bevestigt wat wij al langer roepen, namelijk dat er iets moet gebeuren aan te grote macht van boekingsplatforms. KHN wil dat horecaondernemers weer baas zijn in hun eigen zaak. En daar hebben we de Nederlandse politiek voor nodig. Wij roepen hen op om te komen met een wettelijke verplichting voor eerlijkere contracten tussen ondernemers en platforms. En om de laagste prijsgarantie af te schaffen.’

Eind 2017 zette KHN het onderwerp eerder al op de agenda.