‘Veel koks durven het niet aan omdat ze niet weten waar ze Fairtrade spullen kunnen krijgen, en wat ze ermee kunnen’, zegt Mirjam Groten van Max Havelaar.
De Fairtrade Restaurantweek is een initiatief van stichting Max Havelaar en Puur! uit eten, de organisatie van Jeannette van Mullem die ook een gids uitbreng met duurzame restaurants. Aan de eerste editie deden 59 restaurants mee, dit jaar hoopt Van Mullem op ruim honderd.
Speciaal menu
Tijdens de actieweek, van 25 tot en met 31 oktober, vraagt de organisatie deelnemende restaurants een speciaal menu te maken, waarbij in elk gerecht minstens één Fairtrade ingrediënt verwerkt wordt. Ook moeten alle andere ingrediënten die Fairtrade kúnnen, dat ook zijn.
Dat wordt steeds makkelijker, zegt Groten. ‘Assortimenten bij groothandels groeien snel. Vorig jaar had bijvoorbeeld De Kweker nog een bestellijst van één A4’tje, nu zijn dat er al twee.’
Creativiteit
Jaap Sloof, culinair adviseur bij groothandel De Kweker, probeert restaurateurs en koks bij een workshop in de Amsterdamse vestiging van De Kweker warm te overtuigen. ‘Koken met Fairtrade is leuk’. Dat zit ‘m in de beperking, verduidelijkt hij. Het productaanbod is nog niet zo uitgebreid en het keurmerk zegt weinig over de kwaliteit. Daarom vraagt werken met Fairtrade producten soms wat creativiteit van de kok.
Hij laat zien dat met Fairtrade fruit en kokosmelk mooie sauzen te maken zijn voor bij kip, en chocoladedesserts met Fairtrade chocola liggen voor de hand. Er is Fairtrade olijfolie, rijst, quinoa en binnenkort ook Fairtrade sperziebonen.
Op drankgebied is er Fairtrade wodka, rum, wijn, bier, frisdrank, fruitsap, koffie en thee. De nieuwste aanwinsten zijn een gewone pils van Mongozo en Fairtrade cola.
Portieverpakkingen
Ook introduceerde Fair Trade Original recent hun broodbeleg in portieverpakkingen, waardoor ook bijvoorbeeld hotels hun hagelslag, jammen en honing Fairtrade kunnen aanbieden.
Een aantal grote merken als Starbucks en Ben&Jerry’s mogen ook op sommige van hun producten het keurmerk voeren.
Onderzoek wijst uit dat gasten bereid zijn 10 tot 15 procent meer te betalen voor Fairtrade producten, zegt Groten. Ze raadt restaurants aan de naam of het logo op de kaart te zetten. Volgens haar kent 85 procent van de Nederlanders het keurmerk, en koopt 40 procent van de huishoudens Fairtrade producten.
Bekijk het Fairtrade assortiment van
Bekijk het Fairtrade assortiment van
Bekijk het Fairtrade assortiment van
Bekijk het Fairtrade assortiment van
Bekijk het Fairtrade assortiment van
Bekijk het Fairtrade assortiment van