nieuws

SeatMe zet restaurantwereld op zijn kop

Restaurant

SeatMe, het nieuwe bedrijf onder de vlag van DiningCity, lanceert een revolutionair systeem voor restaurateurs. ‘SeatMe is de grootste verandering in de sector in 50 jaar’, claimt directeur Jeroen van den Brink. Het reserveringssysteem denkt letterlijk met de restauranteigenaar mee, en zorgt volgens Van den Brink voor een omzetstijging van 15 tot 40 procent.

SeatMe zet restaurantwereld op zijn kop

Het meest revolutionaire aan het systeem is dat het ‘realtime’ is: als een gast reserveert, is de tafel direct bezet in het systeem, zonder dat er eerst nog een bevestiging verstuurd hoeft te worden.

Daarnaast is Seatme uitgerust met intelligente software, die bij elke nieuwe reservering de meest optimale tafelbezetting berekent. Het systeem kan zelf tafels aan elkaar schuiven en extra stoelen plaatsen. Het systeem wordt daarom voor elk restaurant gepersonaliseerd.

Anders dan bij bijvoorbeeld de Restaurant Week, waar DiningCity het systeem achter SeatMe al voorzichtig testte, zijn alle couverts van een restaurant ingevoerd in het systeem, in plaats van een bepaald aantal.

Beheermodule

‘SeatMe moet het papieren reserveringenboek vervangen’, aldus Van den Brink. Het systeem is namelijk geen aanvulling, zoals bestaande reserveringssites, maar biedt een totaalpakket: gasten kunnen zelf via internet reserveren, maar de restaurateur voert ook zelf reserveringen in SeatMe in.

De kosten zijn bescheiden. Er is geen vaste bijdrage, er wordt per reservering afgerekend. Afhankelijk hoe die binnenkomt, is dat 1,25 tot 2 euro. Reserveringen die door het restaurant zelf ingevoerd worden, zijn gratis. Door de omzetstijging die SeatMe voorspelt, verdient de restaurateur de kosten gemakkelijk terug.

Jeroen van den Brink licht systeem toe voor de camera’s van Misset Horeca

De bedoeling is dat deelnemende restaurants een (touchscreen-) computer met internetverbinding neerzetten, waar telefonische reserveringen ingevoerd kunnen worden, en de reserveringen beheerd.

SeatMe is namelijk ook een beheermodule: naast overzichten van de reserveringen per avond, kunnen ook gastgegevens worden opgeslagen. Als die gast weer een reservering maakt, is die informatie meteen beschikbaar. ‘Een mooi stukje customer relation management’, denkt Van den Brink. ‘Informatie over dieetwensen, of welke wijn een terugkerende gast graag drinkt, is waardevol voor een restaurateur.’

No-shows

Omdat een deelnemend restaurant alle reserveringen via SeatMe afhandeld, biedt het systeem ook goede mogelijkheden om no-shows, een kostbare aangelegenheid, tegen te gaan. Gasten kunnen in het systeem namelijk maar bij één restaurant tegelijk reserveren. ‘Nu gebeurt het vaak dat gasten bij meerdere restaurants tegelijk reserveren, en op de avond zelf besluiten waar ze eten. Met SeatMe is dat verleden tijd.’

Omdat reserverende gasten een account moeten aanmaken, herkent het systeem het ook als iemand onder een valse naam reserveert. Bij de reservering moet ook altijd een telefoonnummer worden opgegeven, en als dat nummer al in het systeem staat, meldt het systeem dat.

Als extra stimulans tegen no-shows, is in SeatMe een loyaliteitsprogramma ingebouwd: voor elke (nagekomen) reservering ontvangt de gast 100 punten op zijn account, bij 2000 punten (20 reserveringen) ontvangt hij een dinercheque van 20 euro, die alleen bij SeatMe-restaurants kan worden ingewisseld.

Buitenland

Een ander sterk punt van SeatMe is dat de reserveringen via veel kanalen binnenkomen. Niet alleen de websites van Seatme.nl en DiningCity, maar de applicatie wordt ook in de eigen website van het restaurant ingebouwd. Daarnaast werkt SeatMe samen met een aantal grote partijen als KLM, de RAI en het Amsterdams toerismebureau, waardoor ook veel zakelijke reserveringen inde randstad via het systeem binnenkomen.

Toch is het geen speeltje voor alleen randstedelijke restaurants, benadrukt Van den Brink. ‘Er hebben zich al 200 restaurants door heel Nederland aangesloten, en we hebben er nog 66 in de wachtrij. Binnen vijf jaar willen we 2000 tot 3000 aangesloten restaurants hebben. Ook willen we met dit systeem naar het buitenland.’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels