'Duurzaamheid vaak niet op menu van restaurantketens'

'Duurzaamheid vaak niet op menu van restaurantketens'

Duurzaamheid lijkt nog te weinig op het menu te staan van de grote restaurantketens in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van duurzame merkenvergelijker Rank a Brand. Bij de laatste scan scoort geen enkele restaurantketen hoger dan een C-label op een schaal van A (best) tot E (slechtst).

80 procent van de restaurantketens scoort het laagste E-label, en in vergelijking met de vorige ranking in 2014 krijgen een aantal restaurantketens een minder goed label door aanscherping van de criteria.

Restaurantketens

Populaire ketens als Burger King, KFC, New York Pizza en Domino's Pizza krijgen van Rank a Brand het E-label. Alleen IKEA Restaurant en La Place doen het redelijk. Zij scoren allebei het C-label met 9 van de 23 te behalen punten. 'McDonalds en Subway scoren het D-label, beide met 4 van de 23 punten, dus ook daar is een verbeterslag nodig', aldus Rank a Brand.

Duurzaam

IKEA Restaurant scoort goed op klimaatbeleid, onder andere doordat 42 proecnt van het elektriciteitsverbruik van IKEA afkomstig is van hernieuwbare energiebronnen. Ook heeft IKEA een duidelijk beleid om afval te beperken. La Place scoort punten vanwege het gebruik van gecertificeerde biologische producten voor groente, fruit en aardappelen. Beide ketens doen het ook redelijk goed als het gaat om het aanbieden van vegetarische en fairtrade producten.

Labels

In vergelijking met de vorige ranking heeft Rank a Brand enkele criteria toegevoegd om de beoordeling meer in lijn te brengen met andere sectoren, onder andere op het gebied van klimaatbeleid en het terugdringen van afval. Daardoor heeft La Place het B-label verloren. Van der Valk, AC Restaurants en Burger King verliezen het D-label.

Rank a brand

Het onderzoek onder restaurantketens is onderdeel van de merkenvergelijkingen van Rank a Brand, dat de consument de mogelijkheid geeft om te kiezen voor bedrijven die oog hebben voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden.