Populariteit duurzaam voedsel stijgt in horeca

Populariteit duurzaam voedsel stijgt in horeca

In onder meer horeca, zorginstellingen en catering (de professionele markt) namen afgelopen jaar de duurzame producten toe met 74 procent.

Consumenten hebben vorig jaar 18 procent meer duurzaam voedsel gekocht dan het jaar daarvoor. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2014, die staatssecretaris Sharon Dijksma (Economische Zaken) woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In supermarkten en speciaalzaken zet de groei van de afgelopen jaren gestaag door.

Groeicijfers

'Dat duurzaam voedsel de toekomst heeft blijkt wel uit de forse groeicijfers', reageert Dijksma. 'Mensen zijn steeds meer bereid geld uit te geven aan een duurzaam en eerlijk product. Dat is goed nieuws voor het milieu en dierenwelzijn. Maar zeker ook voor alle voedselproducenten die willen verduurzamen.'

Duurzame producten

Bij de duurzame producten groeiden vooral koffie (52 procent meer), eieren (40 procent plus) en zuivel en drank (ruim 30 procent). De sectoren vlees (0 procent) en vis (- 4 procent) weken af. Dit komt onder meer omdat er sowieso minder is uitgegeven aan vis en vlees. Ook is er minder vis met een keurmerk gevangen.