DWDD mag eigen restaurant niet blijven promoten

DWDD mag eigen restaurant niet blijven promoten
Radboud Bergevoet

DWDD mag haar eigen restaurant niet meer promoten. 'Het restaurant mag, maar té enthousiast reclame maken niet', bevestigt Robert Kranenborg tegenover NRC. 'We mogen niks meer zeggen op tv over het restaurant en het kookboek. Jammer.'

Van het Commissariaat van de Media mag DWDD in het eigen programma niet het eigen restaurant blijven promoten. Eerder stelde Tweede Kamerlid Kees Verhoeven (D66) dat de aandacht in DWDD zorgt voor oneerlijke concurrentie. 'Stel je voor, je hebt net in de buurt een restaurant geopend en dan komt DWDD met een concurrent.'

Concurrentie

De promotie die het DWDD-restaurant heeft ontvangen is volgens NRC onbetaalbaar voor andere restaurants die zich in de buurt van de Westergasfabriek bevinden. 'Een STER-spotje rond een uitzending van DWDD kost in december tussen de 8.000 en 16.000 euro per 30 seconden', zo rekende de krant voor.

Goed doel

Donderdag 3 december werd het pop up-restaurant geopend in Amsterdam. Het blijft open tot 22 december open. De winst gaat naar het Antoni van Leeuwenhoek Foundation, een goed doel dat zich inzet voor de strijd tegen kanker. 'Wij hoeven hier niet aan te verdienen en doen het niet voor het geld. We geven de winst aan mensen die het beter kunnen gebruiken. Wij zijn hier alleen maar om mooie programma's te maken', zegt Matthijs van Nieuwkerk tegen NU.nl.