'Supermarkten en reserveringssites bepalen richting gast'

'Supermarkten en reserveringssites bepalen richting gast'

Over tien tot vijftien jaar zullen branchevreemde spelers, supermarkten en reserveringssites voorop, veel vaker gaan bepalen in welke horecagelegenheid de consument een hapje gaat eten. Dat stelt Rabobank in een analyse over de foodsector.

De Rabobank meldt dat door digitalisering de individuele restauranthouder of horeca-exploitant steeds minder grip heeft op de keuze van de gast. 'De aantrekkingskracht van een etablissement wordt straks op andere momenten, via andere kanalen en steeds vaker dóór anderen bepaald. Meer nog dan de overname van La Place door Jumbo, is het succes van de Albert Heijn restaurantactie afgelopen najaar een voorbode van de veranderingen die de foodservice-sector te wachten staan.' De spaaractie van AH en restaurant- en reserveringssite IENS leidde dit jaar tot 950.000 etentjes. Aan de actie deden zo’n 1500 restaurants mee in Nederland en België.

Big data creëert kansen

Big data speelt daarbij een steeds grotere rol en creëert kansen voor nieuwe verdienmodellen. Vergelijkings- en boekingssites hebben inzicht in het keuzegedrag van de gast en bepalen een belangrijk deel van het aanbod. 'Bij Booking.com zie je bijvoorbeeld dat de hoteliers de rekening betalen voor het succes van het platform; provisies tot wel 25% zijn eerder regel dan uitzondering.' Big data (het resultaat van al dat meten) biedt de horeca de kans om onderbouwde keuzes te maken met betrekking tot menu’s, ingrediënten, gerechten, prijsstelling, aanbiedingen, personele bezetting en gasten.

Testen met big data

'In de Verenigde Staten zie je al dat fastfoodketens als McDonald's en Subway  testen met big data: 'Wat zegt iemands auto over zijn bestelling, welk effect heeft het weer op omzet, hoe ver kan de prijs omhoog voordat de klant afhaakt, komt iemand die cash betaalt vaker terug dan iemand die met een creditcard afrekent, welk lettertype op de menukaart leidt tot meer verkopen, hoe hebben promoties het meeste effect?'

Goedkoper

Voor horecaondernemers wordt de technologie om data te kunnen analyseren steeds goedkoper, zodat zij hier zelf mee aan de slag kunnen gaan.