nieuws

Happy Italy blijft maar groeien

Restaurant 4063

Challenge is het thema van het FSIN Horecava Brunchcongres 2017. Er is veel aandacht voor de nieuwkomers in de markt die de status quo uitdagen. Eén van die uitdagers is Daniël de Blok, oprichter van Happy Italy.

Happy Italy blijft maar groeien

Italië staat volop in de belangstelling tijdens het FSIN Brunchcongres. Want hoewel Happy Italy een Nederlands concept is, serveert de keten Italiaans eten. Vers, snel en scherp geprijsd.

Grote restaurants, grote porties

Happy Italy is een keten van 10 restaurants verspreid over het hele land. Voordat De Blok het concept in 2011 bedacht, was hij eigenaar van 16 restaurants/nachtzaken in Rotterdam.  ‘Het leek mij leuker om al mijn energie in één concept en één team te steken. Met al die verschillende zaken moest ik steeds schakelen tussen de concepten.’

Hij was op zoek naar iets dat schaalbaar was, wereldwijd bekend (Italiaans eten) en inkooptechnisch moest het in het lagere segment vallen. Dat werd Happy Italy. Hij haalde in het begin verse pasta, sauzen en ravioli’s bij de groothandel, maar dat bleek inkooptechnisch toch niet zo aantrekkelijk. ‘Toen zijn we maar zelf pasta’s gaan maken, eerst vanuit een garagebox en sinds vorig jaar hebben we een eigen fabriek in Dordrecht. Daar maken we alle pasta’s, ravioli’s, sauzen. De verse ingrediënten zoals de bloem, vleeswaren, kazen, olijven e.d., komen daar binnen en wij snijden, verwerken, portioneren en verpakken en vervoeren naar de 10 zaken.’ De Blok doet geen concessies aan kwaliteit. ‘We gebruiken de beste ingrediënten, zoals topbloem uit Italie dat we zelf importeren.’

Kwaliteit, grote porties voor een lage prijs en een omzet van 30 miljoen. ‘Als je genoeg aantallen doet, kun je paar procent minder marge pakken. De zaken zijn groot: 900 tot 1000 vierkante meters. Die locaties zijn moeilijk te vinden, dus we gaan nu ook wat kleinere winkels openen. Amsterdam is 500 m2 en Den Bosch 600 m2.’

Plannen voor 2017: bezorgen en ontbijt

Happy Italy gaat ook bezorgen, ze hebben al hun beroemde doggy bags. De Blok: ‘We starten komend half jaar met bezorgen als pilot in Tilburg. In Amsterdam gaan we ontbijt serveren met een eigerecht, halve panini, yoghurt, sap en koffie voor 5 euro. Bij andere vestigingen gaan we ook lunches aanbieden met panini’s en take away coffees.

Deze maand opent Happy Italy nog twee zaken en er staan er nog vier op de planning dit jaar.  Concrete plannen voor uitbreiding naar het buitenland zijn er nog niet, maar als we een strategische partner vinden gaan we kijken naar België, Duitsland en Engeland.’ Ook wordt er gedacht aan het ombouwen naar een franchise-formule, al wil De Blok eerste een bredere basis hebben.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels