nieuws

KHN reageert op kritiek Iens: ‘feitelijk onjuist’

Restaurant 7751

Eerder vandaag liet restaurantsite Iens weten juridische stappen tegen KHN te overwegen wegens smaad. De kritiek van Iens dat KHN niet in gesprek wilde, noemt woordvoerder Joris Prinssen feitelijk onjuist.

KHN reageert op kritiek Iens: ‘feitelijk onjuist’

‘Al maanden is er veel onrust bij restaurateurs over de nieuwe sterk commerciële werkwijze van Iens’, legt KHN-woordvoerder Prinssen nog maar eens uit. ‘Iens was een eerlijke reviewsite, maar is met de overname van Couverts en werkend onder de multinational Tripadvisor veel meer tot een reserveringssite verworden.’

KHN riep begin deze week op tot een onafhankelijk onderzoek naar de invloed van reserveringssites als Booking.com en Iens. In een item bij RTL Z komen ook bedragen aan bod die een ondernemer kwijt is aan commissie aan die sites en wordt een bedrag van 47.000 euro genoemd.

Buiten proportie

Eerdere vandaag noemt Iens-directeur Niels Keizer die bedragen ‘buiten proporties’. KHN zegt nu dat ze aan RTLZ simpelweg een theoretisch rekenvoorbeeld heeft gegeven. ‘Dat is misschien voor vandaag de dag nog niet de realiteit’, zegt Prinssen, ‘maar dat zou – net als bij andere reserveringsplatformen is gebeurd –  de komende jaren best eens bewaarheid kunnen worden.’

‘KHN vindt dat de consument mag en moet weten dat de eerste getoonde restaurants niet perse de beste beoordelingen hebben. De bewering van Keizer dat ‘… ondanks diverse pogingen om het gesprek met KHN aan te gaan, hebben we tot nu toe altijd voor een dichte deur gestaan…’, is feitelijk onjuist’, meent Prinssen.

‘Met meerdere medewerkers van Iens is in het afgelopen jaar contact geweest, notabene bij ons op kantoor. Overigens hebben we ook toen al gezegd dat we hun nieuwe werkwijze ondernemersonvriendelijk vinden en consumenten op het verkeerde been zet.’

Eigen reserveringssite KHN

Over het vermoeden van Iens-directeur Keizer dat KHN een eigen reserveringssite aan het ontwikkelen is en daarom Iens in een kwaad daglicht wil stellen, zegt Prinssen het volgende: ‘KHN krijgt steeds vaker de oproep van ondernemers die vragen om een eigen reserveringssite. Uiteraard onderzoekt KHN daarvoor de mogelijkheden.’

Reageer op dit artikel