nieuws

Ron Blaauw stopt met menuverkoop vooraf bij Nacarat

Restaurant 1625

Restaurant Nacarat, het nieuwe restaurant van Blaauw, laat gasten niet langer het hele menu (The 1001 Flavours’ van 65 euro) vooraf betalen. Zeer recent is het bedrag bijgesteld naar een aanbetaling van 20 euro. ‘We hebben dit na evaluatie besloten, omdat we het bedrag toch te hoog vonden’, aldus Ron Blaauw.

Ron Blaauw stopt met menuverkoop vooraf bij Nacarat

Ron Blaauw was de eerste die een aanbetaling vroeg voor alle reserveringen. Blaauw zegt nog steeds achter zijn keuze voor een aanbetaling bij reserveringen te staan. ‘Volgens mij hebben we een discussie opengegooid. En ik hoop dat nog heel veel collega’s gaan volgen met het vragen van aanbetalingen. No show is echt een probleem geworden.’

Menuverkoop

Hij zegt ook weinig kritiek te hebben ontvangen van gasten wat betreft de hele menuverkoop vooraf. ‘De ticketverkoop liep ook echt goed. Maar het is een nieuw concept en dan ga je finetunen. De aanbetaling van een geheel menu matchte niet met het gevoel dat we wilden neerzetten. Wij vonden het bedrag toch te hoog. Daarbij komt dat bij het afrekenen fouten werden gemaakt.  Het systeem zelf werkt goed, maar er ontstond verwarring bij de kassa omdat we nu ook werken met een à la carte kaart. Daardoor werd het té onoverzichtelijk. Op papier lijkt het allemaal heel makkelijk, maar in de praktijk was dat het niet.’

Ook à la carte

Aanvankelijk werkte Nacarat met alleen menu’s. ‘We hebben nu ook een à la carte kaart. Alleen menu’s haalden een deel van de beleving weg.’ Blaauw zegt verder ontzettend trots te zijn op het restaurant. ‘Maar het is nieuw en boven een warenhuis. Dan moet je dingen ondervinden.’ Zo is er nu speciaal voor het winkelende publiek een koffiecorner gemaakt in het restaurant. ‘We zijn in de basis een restaurant, maar je hebt ook te maken met winkelend publiek dat in dat pand alleen iets wil kunnen drinken. Daar speel je dan op in.’

‘Hoop dat collega’s volgen’

De reden voor ticketverkoop is onder andere het voorkomen van ‘no-shows’ en late afzeggingen. ‘Een restaurateur moet inkopen doen, personeel inplannen, koken en de tafel bezet houden. Als je dan iedere avond een goede voorstelling wilt geven, vergelijkbaar met een theater, dan helpt het enorm als je zeker weet dat gasten komen’, besluit Blaauw.

Lees meer over no show in restaurants.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels