Iens integreert Couverts: 5.000 restaurants te reserveren via online restaurantplatform

Iens integreert Couverts: 5.000 restaurants te reserveren via online restaurantplatform

Restaurantgids en reserveringswebsite Iens kondigt aan dat Couverts per 2 oktober 2017 wordt geïntegreerd in één compleet platform om restaurants te zoeken en meteen online te reserveren: via iens.nl en de Iens app.

In 2016 nam Iens de reserveringswebsite Couverts over. Na de integratie van Couverts in het Iens-platform zijn alle restaurants die nu gebruik maken van Couverts te reserveren via Iens. Samengevoegd vormen zij een online reserveringswebsite van Nederland, waarop vijfduizend restaurants te vinden zijn.

Door de overname van Couverts zijn er vijfduizend restaurants te reserveren via iens.nl. Ook restauranthouders ervaren, volgens Iens, voordeel van het alles-in-een platform: 'zij hebben beter overzicht en hoeven slechts één gemakkelijk systeem te bedienen.'

Iens neemt als compleet restaurantplatform de functie over van reserveerwebsite Couverts. De restaurants die nu gebruik maken van Couverts zijn vanaf 2 oktober 2017 te reserveren via iens.nl, de Iens app en via TripAdvisor. Couverts.nl is nog tot half januari 2018 te gebruiken om restaurants te reserveren. Het Iens-platform helpt gebruikers te zoeken op persoonlijke wensen en biedt de optie meteen te reserveren bij een groot aantal restaurants.

De voordelen voor de restaurateur

Restaurants profiteren met de uitbreiding van het Iens-platform van meer zichtbaarheid en meer gasten, zo stelt Iens. 'De restaurateur maakt slechts gebruik van één platform met een groter bereik, dat het gebruiksgemak verhoogt. Tevens kan de restaurateur zijn gasten voorzien van een betere service, doordat hij alle reserveringen gecentraliseerd binnenkrijgt en beheert in één systeem. Daarnaast kunnen de restaurateurs deelnemen aan het Iens loyaliteitsprogramma en promoties. Dit biedt de restaurateur de kans om extra gasten aan te trekken.'

Almir Ambeskovic, eindverantwoordelijke voor Iens op de Nederlandse, Italiaanse en Scandinavische markt: 'We willen een gezonde en sterke industrie hebben en daarom willen we de integratie van Couverts op Iens zo gemakkelijk mogelijk maken met de beste voorwaarden voor de restaurateur. Uiteindelijk is de doelstelling van deze integratie: het aanbieden van één platform voor online reserveringen, kwalitatieve dienstverlening en een hogere herhalingsfrequentie met loyale gasten voor de restaurants.'

Over Iens

Geregistreerde proevers schrijven op jaarbasis zo’n 250.000 recensies over restaurants en leveren zo een onmisbare bijdrage. Daarnaast worden er via het online reserveringssysteem van Iens elke maand honderdduizenden gasten bij restaurants geplaatst.

In gesprek met Misset Horeca zei Niels Keizer, algemeen directeur van Iens, in augustus 2016 ‘enorm blij’ te zijn met de toen geplande overname. ‘Ongeveer 3750 restaurants zijn bij ons aangesloten en zo’n 2200 bij Couverts. Als je de overlap eruit haalt krijgen we er met deze overname zo’n 1500 restaurants bij.’ Ruwweg houdt dat in dat na de overname, zo’n 20 procent van alle restaurants in Nederland gebruik maakt van het platform. Hiermee is Iens veruit de grootste review- en reserveringssite van ons land.'Destijds had Iens.nl 30 miljoen views op jaarbasis. 'Daar komen de 6 miljoen views van Couverts straks bij.'

Discussie

Iens was vorig jaar punt van discussie. Horecaondernemers zetten hun vraagteken bij de onafhankelijkheid van de recensiesite. Restaurants zonder reserveringssysteem Seatme, ongeacht hun ranking, zijn op Iens.nl niet direct zichtbaar. Zoekt de gast via Google, dan krijgt die via een gesponsorde link als eerste de restaurants gepresenteerd die via Seatme beschikbaarheid voor die avond hebben. ‘De gast kan natuurlijk altijd de zoekcriteria wijzigen. Bijvoorbeeld op het hoogste cijfer. In dat geval worden alle restaurants getoond, dus ook die geen account bij ons hebben.’ Lees verder: Iens: ‘nog steeds een onafhankelijke gids’

Lees ook: Iens en ‘tafelgenoot’ Seatme