Pop-up restaurant Central 4-5 op station Amersfoort

Pop-up restaurant Central 4-5 op station Amersfoort
Interieur van pop-up restaurant Central 4-5 in Amersfoort.

Barry Hamstra heeft onlangs pop-up restaurant Central 4-5 op het Centraal Station van Amersfoort geopend. Het restaurant blijft een jaar open. De locatie speelt een belangrijke rol binnen het concept.

Pop-up restaurant Central 4-5 is gevestigd in het voormalige restaurant Perron 4/5 van Peter Gertenback en Caroline van der Vlies. Na negen jaar hebben zij afscheid genomen van het restaurant en het stokje overgedragen aan ondernemer Barry Hamstra. Hamstra is enthousiast: ‘Ik ken de locatie door en door, er is zoveel mogelijk. Zo’n kans wil en kan je niet laten lopen.’

Pop-up restaurant voor 1 jaar

Central 4-5 is de nieuwe naam van het pop-up restaurant dat een jaar op deze locatie blijft. De locatie op het Centraal Station van Amersfoort speelt een belangrijke rol binnen het concept. ‘We zijn gevestigd in een authentiek stationspand. Mensen reizen, hebben haast, willen een snelle hap. Dat gaat centraal staan’, vertelt Hamstra. ‘De menukaart wisselt om de twee maanden en we serveren echte klassiekers als blini zalm, halve kreeft, paté eendenlever met brioche. Kortom: gerechten die voor iedereen herkenbaar zijn.’

Sterke punten Tollius mee naar Central 4-5

Hamstra nam eerder restaurant Tollius over van Gertenback en Van der Vlies en heeft daarmee een flinke dosis ervaring opgedaan. ‘Een pop-up restaurant vraagt echter een andere aanpak, je moet in een korte periode blijven vernieuwen. Central 4-5 is geïnspireerd op de sterke punten van Tollius. Gastronomisch top, service gericht, met kwaliteitsproducten en een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding. Maar, wel met een totaal andere menukaart en ambiance. Dit is het broertje met culinaire spierballen’, zegt Hamstra.

Hamstra zelf blijft achter de coulissen. ‘Ik ben het creatieve brein in de keuken en zal er zelf ook weleens staan, maar we hebben een hele goede chef-kok bij Central 4-5 in de persoon van Josephine Hoogvliet.’

Vrije toegang is uitdaging op het station

Het station is tegenwoordig beperkt toegankelijk, want alleen met een geschikte ov-chipkaart krijgt men toegang tot de perrons. Central 4-5 heeft daardoor een uitdaging om de gasten vrije toegang te geven. Gasten kunnen inchecken bij de poortjes op het station en uitchecken bij de paal in de entree van het restaurant. Vervolgens checken zij na afloop van hun bezoek aan Central 4-5 weer in bij de entree en kunnen ze bij het verlaten van het station weer uitchecken. Dit is gratis. Heeft een gast geen OV-kaart, dan kan hij dit vermelden bij een reservering en ontvangt hij een exclusieve toegangscode. Bij geen saldo op een OV-kaart kan bij de automaten een eenmalige stationspassage worden opgeladen.’

Lees ook: 'Zó start je een horecabedrijf'