'We zitten met het waterprobleem dat we moeten oplossen, maar aan de andere kant willen we de gasten ook meer beleving kunnen bieden.' Een combinatie van die twee bleek in de huidige situatie niet mogelijk. Een nieuwe opzet waarbij het huidige restaurant plaatsmaakt voor de ‘RAW’ filosofie van de patron cuisinier maakt dit het wel. Tielman: ‘Wij zetten koers op ‘de nieuwe B van Beleving: safe & spacious. Het concept sluit naadloos aan op mijn ‘RAW’ filosofie van ‘bos, zee & aarde’ en komt nu volledig tot wasdom. De verbouwing neemt 8 weken in beslag en de opening staat gepland op 1 augustus. Onze delivery service blijft onveranderd doorgaan.'
Concept van beleving en veiligheid
Samen met architect Jeroen Smeele werd een nieuw concept bedacht wat betreft de beleving. 'Aan de gerechten wordt niet getornd', verduidelijkt Tielman. 'Het gaat om de beleving voor de gasten. We willen dat stukje veiligheid bieden aan onze gasten, maar wel op zo'n manier dat het niet te veel opvalt. Dus het plan wat we hebben bedacht is dat we een restaurant gaan neerzetten dat gebouwd is voor de toekomst. We gaan gasten verplaatsen, waardoor we niet op hetzelfde moment in de zelfde ruimte heel veel gasten hebben zitten. Om dit te realiseren wordt gewerkt met drie shifts en tijdslots. Voor ieder tijdslot kunnen zestien gasten reserveren. Wanneer deze zestien gasten zich verplaatsen naar de andere ruimte, wordt de ruimte waarin zij zaten opgeruimd en gedesinfecteerd. 'Het restaurant is vrij groot en zo kunnen we het optimaal gebruiken.
De ruimtes krijgen ieder een eigen thema. De eerste ruimte, waar gasten een aperitief ontvangen, heeft alles te maken met aarde: 'Dus alles wat boven de grond leeft.' De tweede ruimte krijgt het thema zee. De laatste ruimte heeft te maken met alles wat onder de grond leeft en groeit. In de laatste ruimte zitten gasten ook letterlijk onder de grond, dus zo zorgen we ervoor dat we de ruimtes versterken.' Het werken met tijdslotst betekent overigens niet dat Beluga over de hele dag meer gasten kan ontvangen. 'Voorheen zaten we op zo'n 90 tot 100 gasten per dag, nu is dat maximaal 80 personen.'
Waarom nu een verbouwing, na een maandenlange lockdown voor de horeca? 'Aanvankelijk was het financieel te onzeker en moesten we pas op de plaatst doen. Waren er natuurlijk ook nog niet uit met Hans (red: topkok Hans van Wolde, voormalig eigenaar Beluga). Nu is het zeker dat we dit concept kunnen lanceren. Achter de schermen hebben we overigens al veel gedaan aan de lekkage. In deze verbouwing kunnen we het probleem voor 80 procent verhelpen, het overige deel kan bijvoorbeeld volgend jaar in een vakantie worden gepland.'