De plantaardige producten van PLNT ontzorgen de professionele keuken

De plantaardige producten van PLNT ontzorgen de professionele keuken

PLNT is het plantaardige merk van Jan Zandbergen Group, het familiebedrijf dat al bijna zeventig jaar in de vleesindustrie opereert. 'Door die ervaring denken we te weten waarom mensen vlees zo lekker vinden. Die kennis gebruiken we bij het ontwikkelen van onze plantaardige producten', vertelt Sales Executive Laurens Kraaijenbrink.

Begin 2020 startte Jan Zandbergen Group haar eerste volledig eigen 100% plantaardige merk: PLNT. Het merk maakt vlees- en visopvolgers die niet onderdoen voor hun origineel op het gebied van smaak, textuur en mondgevoel. Er is sinds die tijd volop geïnvesteerd in productontwikkeling, waaronder onderzoek naar nieuwe technieken, smaken en structuren. Het gevolg is een totaalassortiment van meer dan dertig producten. ‘En we ontwikkelen door, ons motto is niet voor niets ‘too fast to follow’.’

De doorslaggevende reden

In de basis staat PLNT voor drie dingen; lekker, gezond en duurzaam. ‘Het woord lekker wil ik graag nog eens extra benadrukken, want we houden van lekker eten. Dat is en blijft voor iedereen de doorslaggevende reden om een product aan te schaffen’, verklaart Kraaijenbrink.

Om de claim ‘lekker’ te kunnen waarmaken worden de producten op veel momenten getest. Zo organiseert het bedrijf tastings met onafhankelijke panels en klanten. Ook zijn ze te vinden op binnen- en buitenlandse beurzen. ‘Soms heb je daar honderd tot duizend mensen die een product proeven. Wij gebruiken die feedback om de smaak, het mondgevoel en de textuur te perfectioneren. Zo kunnen we echt zeggen dat de smaak van onze producten breed wordt gedragen.'

Doelgroep

Het merk richt zich voornamelijk op de vleeseter en de flexitariër. ‘Dat zijn de grootste groepen, wat het commercieel interessant maakt. Daarbij vindt hier ook de grootste verandering plaats als we het hebben over vleesconsumptie.’ Vegetariërs en veganisten hebben volgens Kraaijenbrink al besloten helemaal geen vlees meer te consumeren en hebben een eigen manier gevonden om daar mee om te gaan. Zij zijn minder vaak op zoek naar een vervanger die echt op vlees of vis lijkt. ‘De vleeseters en flexitariërs zullen naar verwachting wél op zoek gaan naar vergelijkbare plantaardige producten. Dat is de groep waar wij ons op richten.’

De vleeseters en flexitariërs zullen naar verwachting wél op zoek gaan naar vergelijkbare plantaardige producten”

De groei van de plantaardige categorie in de Retail is gestagneerd. Dat heeft volgens Kraaijenbrink meerdere redenen. ‘Het aanbod in de supermarkt is groter dan de vraag. Dat komt omdat grote retailers als de Albert Heijn een stip op de horizon hebben gezet als het gaat om het aandeel plantaardig tegenover dierlijk. Dat is vrij ambitieus en misschien wel iets té ambitieus voor nu. Er zijn een hoop mensen afgehaakt.’

Sales Executive Laurens Kraaijenbrink: 'Slechts iets claimen is voor ons niet genoeg'.
Sales Executive Laurens Kraaijenbrink: 'Slechts iets claimen is voor ons niet genoeg'.

Dat afhaken heeft volgens de Sales Executive te maken met de kwaliteit. ‘Veel producten zijn niet lekker, ongezond en lijken niet op hun origineel. Als consumenten dat soort producten proberen en het eten wordt aan de keukentafel afgeschoten, dan ben je zo’n consument weer een jaar kwijt. Dat zien we veel gebeuren. De hoge prijzen en inflatie spelen daarnaast ook een rol. Hierdoor staan consumenten minder open voor nieuwe producten. De tijd van alles maar op het schap leggen, want het is plantaardig en het verkoopt toch wel, die is voorbij. Wij vinden dat helemaal niet erg, want daardoor zullen de gezonde en goede producten overblijven.’

Horeca heeft weer tijd en energie voor nieuwe dingen

Waar de omzet in de Retail stagneert, groeit de afzet in de horeca als kool. ‘Waar foodservice tijdens Covid 19 niet openstond voor nieuwe producten, is dat nu juist wel het geval. Horecaondernemers zien dat hun zaken weer vol zitten en hebben tijd en energie om nieuwe dingen te proberen.’

Kraaijenbrink verklaart dat we ons in een transitiefase bevinden. ‘Een grote groep mensen kiest ervoor om structureel minder vlees te consumeren. Een groot deel van die groep wil liever geen drastische wijzigingen en concessies doen in hun manier van eten. De gerechten, bereidingswijzen en de smaken die ze gewend zijn moeten ze kunnen terugvinden in onze producten.’

Deze eisen gelden ook voor de professionele keuken. Daarom heeft PLNT een uitgebreid assortiment aan maaltijdcomponenten ontwikkeld. ‘Het zijn producten die door iedere horecaondernemer moeiteloos kunnen worden toegepast in hun keuken: de perfecte basis om mee te koken. Daarnaast kan ook gekozen worden om een stapje verder te gaan met de door ons gemarineerde producten. Deze worden enkel op smaak gebracht met authentieke kruiden en specerijen en bevatten geen kunstmatige aroma’s.’

Horecaketens

Ook zijn er grote verschuivingen bij cateraars, bedrijfskantines en festivals zichtbaar. Het komt steeds vaker voor dat er op strategisch niveau wordt besloten dat er minder vlees verkocht mag worden op een festival of in een kantine. In die categorie groeit de vraag dus niet organisch, maar puur door beleid en keuzes die gemaakt worden.

Wij zijn in staat hun op maat gemaakte producten te leveren die perfect aansluiten op hun processen”

PLNT helpt horecaketens door mee te denken over de systematiek van koken en hoe hun producten hier op kunnen aansluiten: ’Horecaketens passen hun systematiek niet aan op producten, maar ze kiezen producten die passen in hun bestaande systematiek. Wij zijn in staat hun op maat gemaakte producten te leveren die perfect aansluiten op hun processen. We hebben voor de volledige foodservice een mooi assortiment staan en daardoor groeien we nu ook hard.’

Geen loos begrip

Gezondheid en duurzaamheid zijn ingeburgerde begrippen. Het is volgens Kraaijenbrink belangrijk om te zorgen dat dit geen ‘loze’ begrippen worden: ‘Plantaardige producten hebben alleen toekomst als ze ook gezond en duurzaam zijn. Alleen vervangen is te kort door de bocht, daarom noemen we onze producten liever vlees- visopvolgers. Onze klanten mogen van ons eisen dat we lekkere, gezonde en zo duurzaam mogelijke producten maken.’

PLNT besteedt via hun eigen R&D team van voedseltechnologen veel aandacht aan een optimale eiwitvertering, het reduceren van zout- en suikergehaltes, en het toevoegen van onder andere vitamine D. ‘veel producten komen om in verpakkingsclaims over extra eiwitten, vezels en vitaminen, maar dat zegt niks over de verteerbaarheid van al die toevoegingen. Slechts iets claimen is voor ons niet genoeg.'

Dit artikel is gesponsord door Jan Zandbergen Group.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.