Hotels in the Spotlight: AI maakt het werk gemakkelijker 

Hotels in the Spotlight: AI maakt het werk gemakkelijker 

Geen term komt de afgelopen maanden zo vaak voorbij als AI (Artificial Intelligence). Maar het concept bestaat al bijna 70 jaar. Op de beursvloer van de Horecava ging expert Jan Scheele in op wat hotels kunnen met AI.

AI kan in hotels het werk van hoteliers op allerlei gebieden vergemakkelijken. Van het bouwen van websites tot het bijhouden van social media of het ontwikkelen van cocktailrecepten tot het beoordelen van nieuwe medewerkers en het ontwikkelen van trainingen. 

‘Er zijn letterlijk tienduizenden tools beschikbaar voor allerlei processen', zegt Jan Scheele, expert op het gebied van crypto currency, blockchain en AI. Via een website als ThereIsAnAIForThat.com zijn veel daarvan te vinden en uit te proberen. 

Promptmaster is baan van de toekomst

‘Het is dan wel zaak een goed probleem te zoeken wat je wil oplossen. En vervolgens om de juiste prompts te formuleren. Garbage in is garbage out. De baan van de toekomst wordt promptmaster: ontwikkelaar van de beste prompt. Om AI echt voor je te laten werken, is de juiste opdracht essentieel.’ 

Veel mensen denken volgens Scheele dat een goede prompt kort en bondig moet zijn, maar het tegendeel is waar. Hoe meer details en voorwaarden in de prompt zitten, hoe sneller je bij het beste resultaat uitkomt. ‘Er is geen te lange prompt. NASA gebruikt ook AI, zij werken soms met prompts van meerdere kantjes. En er zijn ook weer AI tools die je helpen bij het formuleren van een goede prompt.’ 

In gesprek met AI

Een manier om tot de juiste uitkomst te komen, kan in plaats van een complexe prompt ook een 'gesprek' zijn met een AI chatbot. Dit kan handig zijn om uit een omvangrijk document de juiste punten te halen: in de nieuwste versie van ChatGPT kun je bestanden uploaden, en vervolgens 'in gesprek gaan' met dat document door vragen te stellen.

Dit principe kan handig zijn voor hotels. Zowel bij het trainen van medewerkers als bij gasten voorzien van de juiste informatie. Dat laatste biedt bijvoorbeeld Runnr.ai, een virtuele hotelconcierge waar gasten mee kunnen chatten. Die kun je voeden met info die specifiek voor jouw hotel en jouw gasten relevant is.

Ook kan een chatbot worden gebruikt als sparringpartner bij het brainstormen voor nieuwe gerechten, cocktails of menu's.

En AI kan zelfs helpen bij het selecteren van nieuwe medewerkers: door hun cv's te uploaden en parameters aan te geven, kan AI objectief geschikte kandidaten selecteren. Ook kun je ChatGPT vragen om omvangrijke contracten te analyseren of op te stellen en de risico's in kaart te brengen. Hier is dan geen jurist meer voor nodig, wat kosten kan schelen.

Hierbij moet je je wel realiseren dat je persoonlijke of gevoelige data uploadt naar een dienst buiten je eigen bedrijf.

Vervangt AI mensen?

Bovenstaande toepassingen nemen de druk weg bij de hotelmedewerkers, maar Scheele verwacht niet dat AI in hotels mensen gaat vervangen. ‘Maar AI vervangt wel de mensen die er niet mee aan de slag gaan. En er zijn functies die wel degelijk kunnen worden vervangen door AI. Ik denk dat de functie van webdeveloper, voor het bouwen van websites en webtools langzaam gaat verdwijnen. AI kan dat sneller en beter.’ 

Hij verwacht dat de komende jaren grote stappen worden gezet met AI. ‘Met de snelheid waarin de ontwikkelingen gaan, gaan we grote veranderingen zien de komende jaren.’ 

OTA's en AI 

Veel boekingsengines werken al met AI en ontwikkelen momenteel ook integraties met AI-systemen. Zo wordt het binnen afzienbare tijd mogelijk om direct te boeken vanuit ChatGPT. ‘Zulke chatbots als ChatGPT en Bard van Google gaan de ouderwetse zoekmachine vervangen', verwacht Scheele. 

AI bestaat al 70 jaar 

De term Artificial Intelligence is in 1950 voor het eerst gebruikt door computerwetenschapper John McCarty. Hij wilde daarmee het ontwikkelen van zelfdenkende, slimme machines beschrijven.