'AB InBev moet verder mes zetten in merken'

'AB InBev moet verder mes zetten in merken'

Bierbrouwers AB InBev en SABMiller moeten mogelijk nog voor zo'n 6,5 miljard euro aan eigen merken van de hand doen om toestemming te krijgen voor hun fusie. In dat verkoopproces wordt mogelijk het Nederlandse Grolsch betrokken, meldde de Britse krant The Telegraph zondag.

AB InBev, bekend van Budweiser en Stella Artois, bracht vorige week formeel een bod van in totaal 100 miljard euro uit op SABMiller, eigenaar van onder meer Grolsch en Peroni. Door die overname komen de twee grootste brouwers ter wereld onder een dak. Om mededingingsbezwaren te voorkomen werd direct aangekondigd dat SABMiller zijn belang in de Amerikaanse joint venture MillerCoors verkoopt aan partner Molson Coors.

Grolsch en Peroni

Volgens The Telegraph gaan toezichthouders echter meer eisen stellen. Zo zou SABMiller afstand moeten doen van de merken Grolsch en Peroni op de Britse markt. Daarnaast zou onder meer het belang in de Turkse brouwer Efes verkocht moeten worden. De eveneens genoemde verkoop van Chinese belangen zou met een geschatte waarde van bijna 3 miljard euro nog het meeste opleveren. Het Britse deel van Peroni en Grolsch zou ruim 900 miljoen euro waard zijn, terwijl de verdere verkoop van de Nederlandse en Italiaanse onderdelen zo'n 370 miljoen euro in het laatje kan brengen, aldus de krant.