Neuken Liqueur past slogans aan na heibel

Neuken Liqueur past slogans aan na heibel

Neuken Liqueur heeft met Stiva, Spirits NL en de Reclame Code Commissie overeenstemming bereikt over haar reclame-uitingen. De organisatie heeft toegezegd haar slogans minder prikkelend en vriendelijker te formuleren.

Begin dit jaar werd Keller Beyer Beverage Gbr., het bedrijf achter Neuken Liqueur, op de vingers getikt door de Reclame Code Commissie (RCC). Door het gebruik van de productnaam Neuken en het verdere gebruik van het woord Neuken in combinatie met overduidelijke toespelingen op seks in de verschillende uitingen acht de Commissie deze in strijd met de goede smaak als bedoeld in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA.) Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (Stiva) en SpiritsNL dienden in november 2017 gezamenlijk een klacht in en werden door de RCC in het gelijk gesteld.

Neuken mag blijven

De belangrijkste uitkomst van de uitspraak van de commissie is dat Neuken Liqueur blijvend mag worden gedistribueerd in Nederland. De organisatie achter de likeur heeft toegezegd haar reclame-uitingen minder prikkelend en vriendelijker van toon te gaan formuleren. Een recent bericht op Facebook van Neuken Liqueur kent bijvoorbeeld de tekst: 'Krijg jij een knalrood hoofd als jij in de winkel moet vragen om Neuken Liqueur?'. Een ander bericht haakt in op de lancering van het kleinste formaat flesje: 'Tag iemand die ook een kleintje heeft'.

Toon is vriendelijker

Janis Keller, manager bij Keller Beyer Beverage Gbr.: ‘We hebben natuurlijk nooit regels willen overtreden. We wilden in onze reclame-uitingen wat prikkelen, een beetje plagen, een beetje opvallen. Toen ons duidelijk werd dat we daarbij regels overtraden, hebben we direct de foute posts verwijderd en vervangen door een aantal die vriendelijker van toon waren’.

Neuken Liqueur is in contact met zowel Stiva als Spirits NL over aanpassing van de toon van toekomstige uitingen.

Bekijk hier de dranktrends voor 2018